MunchenTrailern öppnar med ett intresseväckande nyhetsreportage om israeliska idrottare som har tagits gisslan av palestinier vid Münchenolympiaden 1972. Sedan får man följa hur specialagenter väljs ut av den israeliska regeringen för att hämnas. Handlingen är onekligen intressant och när Steven Spielberg står vid rodret uppstår självklart förväntningar. Intressanta klipp som förklarar utförligt vad filmen handlar om byggs på lager efter lager och slutintrycket blir att Spielbergs nya projekt verkar bli en succé. Men glöm ej bort att i trailers finns förmågan att lägga in de mest intressanta scenerna i filmer, så man får inte ha för höga förväntningar. Tyvärr är trailern lite för lång och visar mycket av vad som komma skall, men samtidigt kan man inte göra annat än att njuta av de fina bilderna och den minst sagt lovande handlingen.
Hostel
På sidan där trailern laddas kan man läsa texten “Quentin Tarantino presents”. I och med dessa tre ord är jag redan övertygad om att det kommer bli en intressant trailer, trots att den inte har börjat än. Det är inte lätt att beskriva trailern utan att räkna upp antalet “Saw”-vibbar som man får under den korta tiden som vi får se filmklippen. Men så är det också Lions gate films som står bakom båda projekten. Vi kastas in i en smutsig och mörk miljö, där en man sitter fastkedjad vid en stol och är på väg att bli torterad. Man får inte se mycket mer och det är bara positivt. Trailern hinner bygga upp en känsla av skräck inom tittaren och tillsammans med korta, men ändå ganska givande klipp sitter man där och trycker på play för att se om den en gång till. “Hostel”, lägg namnet på minnet.
The Fountain
Trumslag hörs. Vi ser snabba klipp på Hugh Jackman i olika skepnader. Det är en allvarlig stämning, som levereras med hjälp av intensiva klipp och en hel saknad av dialog under den knappa tid som trailern håller på. Jag gillar skarpt känslan som man får av trailern. Den bygger inte upp några frågor som besvaras, och den ger inte tittaren några särskilda tecken på en händelseutveckling, som det brukar finnas i trailers. Istället får vi se Hugh Jackman i olika tidsperioder och det är inte mycket mer än det. Mystiskt och väldigt lovande scener som gör att man vill se filmen genast.
The Libertine
Trailern öppnar sig, Johnny Depp tittar mot kameran med en lång och vågig 1700-talsperuk; “Ladies, an announcement”. I denna trailer till en lovande film följer vi Johnny Depps sammetslena röst, där han väljer sina ord rätt och vägleder oss i “Libertines” handling. Han spelar en poet, och det märks på hans sätt att prata och agera. Redan efter hans första mening kan man ana att han gör ännu en mycket välspelad roll. Fotot är kornigt och färgerna ganska matta, med en mörkgrönaktig nyans på färgerna. En hollywoodfilm i mängden verkar “Libertine” verkligen inte vara, utan den känns både nyskapande och välgjord. Ett kostymdrama som anspelar mycket på sex, och ser man trailern förstår man varför det är Johnny Depp som har valts ut i huvudrollen. Hur filmen verkligen är får vi se när den kommer ut på bio här i Sverige.
Superman Returns
Den första teasertrailern som släpps för nya storfilmer brukar ofta bestå av en text som åker fram och tillbaka mellan snabba klipp som inte visar något relevant. I “Superman Returns” är det förvånansvärt inte så, och det tycker jag är riktigt bra gjort av “X-men” regissören Bryan Singer. En spännande mansröst hörs i bakgrunden och vi får se ett flertal klipp på Clark Kent, utan att vara för avslöjande. Orkestermusik hörs i bakgrunden och förstärker den episka känslan. “Superman Returns”-teasern är inte lång, men den är tillräckligt lång för att inge en känsla av att Bryan Singer verkar satsa på detta projekt, som inte har filmatiserats på ett bra tag. Hur filmen blir återstår att se, men av att döma från teasern kan det helt klart bli en intressant filmupplevelse.