Publicerad kl 00:00 den 2 Sep 2013

av

Olle Agebro

oagebro@cine.se


”Snabba Cash”-trilogin har genom tre filmer formats lika mycket av sin producent som av de tre regissörer som skapat filmerna. När Fredrik Wikström skulle producera den grandiosa avslutningen på det svenska gangstereposet valde han ”Pingpongkingen”-regissören Jens Jonsson.
På sätt och vis är baren på hotell Anglais vid Humlegården den raka motsatsen till de sammanhang man förknippar med Jens Jonsson. Det kyligt humoristiska norrlandsdramat ”Pingpongkingen” är influerat av hans uppväxt i Obbola på en ö utanför Umeå, snarare än av livet på Stureplan. Att Jens Jonsson också valdes ut för att regissera avslutningen på Jens Lapidus Stockholm noir-trilogi är minst sagt förvånande.

– Jag blev faktiskt tillfrågad redan när ”Snabba Cash 2” skulle spelas in, vi diskuterade det ganska långt och funderade på om jag kanske skulle skriva manus eller vara inblandad på något annat sätt. Men det hela kom vid en ganska dålig tidpunkt, vi hade precis fått vårt andra barn och även om jag tyckte att första filmen var väldigt spännande och projektet kändes intressant så funkade det inte just då för mig, berättar Jens Jonsson. ”Snabba Cash 2” regisserades istället av Babak Najafi, och det skulle dröja ytterligare något år innan Jens Jonsson började arbeta med filmserien. Men om man kan se rätt mycket av Babak Najafis närhet i ”Snabba Cash 2” är det svårt att skymta ”Pingpongkingen” i ”Livet Deluxe”.

– När Fredrik Wikström frågade om jag ville regissera den tredje filmen sa han också direkt att jag fick göra den på det sätt jag ville göra den, jag behövde inte stilmässigt följa ettan och tvåan. Just då var jag, och är fortfarande, väldigt inspirerad av Christopher Nolan. Jag hade sett Batmanfilmerna och tyckte att de var väldigt episka och coola filmer. Min idé om ”Livet Deluxe” handlade om att vrida upp volymen lite, ha större bilder, toppa dramatiken och sätta allt på sin spets, dra det till det nästan skamlösa. Jag ville göra det riktigt teatralt och till mer av en popcornrulle, förklarar han.

Trots att ”Livet Deluxe” hör till årtiondets största svenska filmproduktioner var regiramarna väldigt fria.

– Hela ”Snabba Cash”–trilogin är ju väldigt producentdriven, det är ju strama budgetmässiga ramar, men jag inbillar mig att den är producentdriven på samma sätt som Alienfilmerna. Jag vet inte om Ridley Scott tackade nej till att göra ”Alien 2”, men det är så skönt att James Cameron gjorde en krigsfilm av det. Jag antar att det var lite samma idéer som formade den här trilogin, filmerna skulle få ha lite olika uttryck. Jag trodde att alla skulle ha åsikter om allt, men så länge det står ”Snabba Cash” på den och cashen rullar in från biograferna verkar det som att det är möjligt att göra lite vad man vill. Men ärligt talat, jag hade ju själv inte hyrt mig själv efter att ha sett ”Pingpongkingen”. Jag fattar inte riktigt vad som fick Fredrik att tänka: ”Det här är rätt kille för rånarfilmen”, skrattar Jens Jonsson.