Queens Escorts Brooklyn Escorts Long island Escorts NYC Escorts bestnyescorts.com Manhattan Escorts NYC naughty

Publicerad kl 00:00 den 17 Jan 2005

i kategorin

Krönika

av

Martin Steijer

msteijer@cine.se


Redan idag har bonnierägda SF-bio en dominerande ställning på den svenska biomarknaden med 65 % av biljettintäkterna, men det räcker tydligen inte. När Schibsted, som äger Sandrew Metronome, började fundera på att sälja Sandrews svenska biografverksamhet var SF inte sena att lägga ett bud på sin största konkurrent om biopubliken.
Idag har Sandrew 13 % av de totala biljettintäkterna, svenska bio, som ägs till 50 % av SF, har 9 %, folkets hus och parker har 3 % och det lilla företaget Eurostar, med 19 biografer, lyckas få ihop 2 % av de totala biljettintäkterna, trots detta att man bara tar 65-70 kronor per biljett. Om Konkurrensverket godkänner budet på Sandrew, kommer SF-bio att håva in 92 % av de totala biljettintäkterna i landet.

Som grädden på moset har man på SF deklarerat att ett antal av Sandrews biografer kommer att stängas ner. SF hävdar själva att priserna kommer att ligga på den nuvarande nivån, men utan konkurrens och med färre biografer kommer man enkelt kunna höja priserna med några kronor. Det rör sig givetvis inte om några jättesummor, men det räcker med en femma eller en tiokrona extra för att folk skall bli uppretade. Det ligger inte i människans natur att ta till sig förändringar på ett positivt sätt. Idag sammankopplar vi SF med lättare och mer kommersiellt gångbara filmer – tvärtemot Sandrew. Även om man lovat att även köra smalare filmer så känns det knappast som ett löfte som kommer att hållas någon längre period – när alla vant sig och funnit sig i situationen kan SF enkelt göra exakt som dem vill.

SF hävdar självklart att de inte als kommer missbruka sin ställning som nästan ensam aktör på den svenska biografmarknaden, men filmdistributörerna är oroliga. SF kontrar med att distributörerna redan idag får en för stor del av det totala biljettpriset och bara vill skydda sina egna intressen. Vidare hävdar man att affären är viktig för att SF ska kunna överleva konkurrensen från Dvd-marknaden och piratkopiering, men man funderar aldrig på varför många väljer att ladda hem filmerna eller se dem hemma.

SF skulle redan idag kunna ställa krav på distributionsbolagen att filmer ska få premiär här i Sverige samtidigt som premiärerna i USA (eller i alla fall inom en vecka från världspremiären) istället för ett halvår senare som det ju kan vara ibland. Man skulle även kunna sänka sina priser en hel del och därmed få ett ökat besökantal. Istället fortsätter man bygga multiplexbiografer i glas och neon och gör företaget till biografvärldens McDonalds, där alla biografer ska vara lika, ha samma priser och samma utbud.
Hur skall detta gynna kunden?