Queens Escorts Brooklyn Escorts Long island Escorts NYC Escorts bestnyescorts.com Manhattan Escorts NYC naughty

Publicerad kl 00:00 den 19 May 2006

i kategorin

Krönika

av

Martin Steijer

msteijer@cine.se


Att “Da Vinci-koden” hade premiär på filmfestivalen i Cannes stämmer bara till viss del. Det var visserligen dit som författaren Dan Brown, regissören Ron Howard och huvudrollerna Tom Hanks, Audrey Tautou, Paul Bettany och Jean Reno begav sig. Men i Paris premiärvisades filmen redan på måndagskvällen i en temporärt uppbyggd biograf i museet Louvren.
Två dagar senare, på onsdagskvällen, då filmen haft premiär både i Cannes och i hela Frankrike började upproren. Utanför två biografer i Saint Germain, ett kvarter i centrala Paris står femton pikébussar uppställda, och det är inte med anledning av Champions Leaguefinalen som spelas några kilometer norrut. Poliserna står istället uppställda med sköldar utanför biograferna, och utanför står förutom de som ska se filmen några hundra demonstranter som med megafoner försöker överrösta varandra, och då och då sjunga en psalm. I hopen av dessa stöter jag ihop med Jêrome, som delar ut flygblad där titeln är “Låter ni folk förolämpa någon som älskar er?” – Reagerar inte ni på samma sätt som muslimerna gjorde i och med Mohammedkarikatyrerna? frågar jag.
– Jo, till viss del, det stämmer, svarar han avhugget.
– Men, var det inte ni, katolikerna i Frankrike som stod upp i tv-program och kritiserade muslimerna för deras aggressiva beteende över ett skämt?
– Det vill jag inte svara på, säger han och faller in i en psalm.

Det är tydligt att “Da Vinci-koden” är kontroversiell och skapar debatt. I Cannes skämtade en producent och sa:
– Alla uppmärksamhet är bra uppmärksamhet, brukar man inte säga så? och fick kalla handen från intervjuaren, som lämnade honom utan att säga varken tack eller hej då.

I “Da Vinci-koden” porträtteras Jesus som en “vanlig” person ibland alla andra, och författaren Dan Brown hävdar att han hade en fru, och sålunda ättlingar. Vidare säger experten Sir Treabing i filmen att “kyrkan gömmer alla sina hemligheter för att kunna dominera världen”.

I megafonen ropar ledaren:
– Vi, unga katoliker, anser att vi blivit attackerade. Kommer vi att bli hörda på samma sätt som muslimerna blev i februari?
– Ja, svarar anhängarna, samtidigt som biljettinsläppet börjar.