Queens Escorts Brooklyn Escorts Long island Escorts NYC Escorts bestnyescorts.com Manhattan Escorts NYC naughty

Publicerad kl 00:00 den 10 Oct 2006

i kategorin

Krönika

av

Martin Steijer

msteijer@cine.se


Konsultföretaget Bain & Company varnar för att den snabba tillväxte av piratkopiering kan innebära förluster mot uppemot 59 miljarder kronor 2015, om den nu uppåtgående trenden håller i sig. Hollywood studios måste påskynda sin elektroniska distribution av filmer för att stoppa den snabba tillväxten av piratkopiering, skriver Bain & Company i en rapport.
Piratkopiering kostar Hollywood idag uppskattningsvis över 17 miljarder kronor om året i uteblivna intäkter, siffror som motsvarar omkring 3 procent av de totala intäkterna för hela den internationella filmindustrin, enligt Financial Times.

Bain & Company går nu ut och varnar för den snabba tillväxten av piratkopiering. De spår att den kommer trefaldigas till 2015, och innebära förluster på minst tio procent av de totala intäkterna för hela filmindustrin. I pengar innebär det drygt 59 miljarder kronor i förlorade intäkter årligen.

David Sanderson, partner i Bain & Company, säger att filmbolagen måste erbjuda konsumenter möjligheten att köpa digitala filmer lagligt om de vill stoppa piratkopieringen.
– Det viktigaste som filmindustrin måste göra att ge konsumenter ett lagligt alternativ att köpa filmer elektroniskt. Filmbolag måste titta på vad konsumenter efterfrågar och ge dem bättre alternativ, säger han till Financial Times.

En lösning är, enligt David Sanderson, att sälja en film digitalt i ett format som kan spelas på flera plattformar, som exempelvis både pc och dvd-spelare. Bains & Companys varning kommer i en period där de märker att allt fler filmbolag tar in finansiella partner, som hedgefonder och riskkapitalbolag, på grund av de allt högre produktionskostnaderna.

“Jackass 2”, som går bra på den amerikanska biotoppen med 63 miljoner i inspelade dollar. Filmen är en av 30 filmer som Paramount valt att bjuda in riskkapitalister för att finansiera en del av filmen. Liknande samarbeten är ett av många sätt som Hollywood tar sig an en filmmarknad i förändring. Men det är inte bara riskkapitalister som erbjuds att stå för en del av budgeten. Det rådande klimatet har tvingat bittra studiorivaler att tillsammans producera filmer och sedan dela på vinsten. Men problemet är mer komplicerat än så enligt filmproducenten Lynda Obst med mångårig erfarenhet från branschen. Enligt Obst är det samhället som förändrats.
– Hollywood studios värsta vana är att göra filmer för pojkar i tonåren. Och problemet ligger inte i att tonåringarna laddar ner filmerna, utan att de har så mycket annat att göra idag. Världen har förändrats. Spelar de inte tv-spel hemma – så gör de det hemma hos en kompis, eller sitter och chattar på datorn.

Lynda Obsts tankar är intressanta och realistiska. Hollywood blundar åt verkligheten, tittar på historian och vägrar erkänna att marknaden har förändrats. Obst menar också att dålig film inte längre säljer lika enkelt som den gjorde för fyra, fem år sedan.
– Internet har förändrat allt. Det senaste skvallret om en films vara eller icke vara går ett varv runt jordklotet på en minut, och då vet alla om det är någonting att se eller inte. Det räcker inte att skapa en bra trailer och annonsera i alla tidningar. Idag krävs det mer än så.