Publicerad kl 10:40 den 22 Maj 2015

i kategorin

Krönika

av

Calle Stålhem

carl@cine.se


När Netflix förra veckan presenterade sitt resultat för det tredje kvartalet 2013 meddelade man också att man nått 40 miljoner abonnenter över hela världen. Bara i Sverige har man imponerande 645 000 abonnenter.  Och en stor del i det senaste årets kraftiga tillväxt ligger i satsningen på ”Netflix Originals” – egenproducerade serier som enbart visas på den egna plattformen.

Men efter varje nytt rekord ställs också frågan; kan Netflix fortsätta att öka abonnenter från år till år? Om vi kastar ett öga i Netflix finansiella rapporter finns det i alla fall en indikation hur Netflix tror att man ska göra det. Man spenderar enorma summor, närmare 90% av den totala omsättningen, på ‘content’ – vilket inkluderar både inköpandet av filmrättigheter, men främst de egenproducerade serierna.

En bekräftelse att Netflix är på rätt väg, och att man på sikt kan utmana HBO som den absoluta kvalitetsleverantören av tv-serier är den Emmy man vann i regikategorin för ”House of Cards”. Men det mest sedda Netflix-producerade programmet har snabbt blivit omtalade ”œOrange Is the New Black”.

En sak är i alla fall säker, som konsumenter av populärkultur har Netflix intåg som producenter helt och hållet ritat om kartan för vad vi kan vänta oss. Bara framtiden kan utvisa hur stor inverkan egentligen blir.