Publicerad kl 00:00 den 9 Feb 2006

i kategorin

Krönika

av

Robert Larsson

rlarsson@cine.se


Alla filmintresserade människor har väl någon gång kommit i kontakt med filmer som kommer från det ökända independentbolaget Troma. Filmer som förmodligen de flesta har en åsikt om vare sig de är bra eller dåliga, även om jag tippar på det sistnämnda. För er som inte känner till b-filmernas storföretag tänkte jag här fördjupa mig i detta märkliga företag som ständigt kämpar för att distansera sig från mainstream och framförallt hatobjektet nummer ett, Hollywood.
Troma bildades 1974 av två juridikstuderande unga herrar vid namn Lloyd Kaufman och Michael Herz. Båda studerade vid Yale och det var Lloyd Kaufman som satte första hjulet i snurrning. Kaufman hade drömmar om att arbeta med Broadwaymusikaler men blev med tiden mer och mer intresserad av b-filmer och dess avskalade natur. Kaufman fick chansen att vara exekutiv producent på en film gjord av en klasskamrat och efter det var Lloyd Kaufman såld. Han köpte sin egen kamera och bestämde sig för att bli regissör på heltid. Kaufman arbetade hårt och började sin karriär med att hjälpa till med projekt som ”Joe” och ”Rocky”, för att få ihop finansiering till sina egna filmer. Under den här tiden träffade han Michael Herz som hade sett Lloyd Kaufman i en film som hette ”Cry Uncle”. Båda hade en fascination för b-filmer och kort därefter formade de sitt bolag som de döpte till Troma Team Inc.

I början gick det väldigt trögt för Troma. Inget de gav ut ville sälja men med tiden så började Troma hitta sin nisch och därmed se vad som sålde bäst. Detta var givetvis ungdomar och sex, och Troma hade som motto att inte backa tillbaks för någon som helst censur. De kryddade sina lågbudgetproduktioner med billigt ultravåld och formulan för företaget var född. Deras första uppmärksammade film var ”Surf Nazis must Die”, en film som enbart måste ha sålt på grund av sitt originella namn för filmen var allt annat än bra. Filmen rönte tillräckligt med framgång för att Troma skulle kunna satsa på sin dyraste och bästa produktion hittills, ”The Toxic Avenger” som kom 1984. Filmen var en hyllning till skräckfilmen i allmänhet, och blev en jättestor succé för Kaufman och Herz. Troma växte till sig och kunde både börja producera och distribuera filmer genom sitt bolag. Idag har Troma producerat och distribuerat över tusen filmer.

Att Troma är ett filmbolag som ständigt vill utmärka sig som ett alternativ till dagens mer kommersialiserade utbud är glasklart. Troma har karvat ut sitt koncept från dag ett och fokuserar sina produktioner på blod, våld, sex och extrem lågbudget. Det sägs att de hittar på sina filmer över en lunch och skriver ner sina manus på servetter. När man ser en Tromafilm så känns det som att det påståendet inte ligger långt ifrån sanningen. De flesta Tromafilmerna saknar vettiga manuskript eller skådespelare och det mesta är gjort med glimten i ögat. Filmerna jag har sett är fullständigt genomusla men det finns ändå en viss charm med vissa av Tromafilmerna.  ”Terror Firmer” är ett bra exempel på Lloyd Kayfmans bisarra humor där han parodierar sin egen filminspelning och där tromatermen, ”mer av allt”, verkligen lyser igenom. ”Toxic Avenger” är också en bra film med ”Tromamått” mätt. Men om sanningen ska fram så är det fullständigt horribla skapelser som detta bolag spottar ut och det är ingenting Troma hymlar med. Känner man till Troma och vad de står för så vet man också vad som väntar en när man ser en film från Troma. Man ser den inte för att njuta av en bra story, bra regi, eller bra skådespelarprestationer utan man ser den för att vältra sig i blod, våld, sex och bisarra händelser blandat i en enda salig soppa av usel kvalité. Troma ska även ha en stor eloge till att de vägrar böja sig för censur av alla dess former utan drar på med ännu mer inälvor och hjärnsubstans om någon av deras filmer får smaka på saxen. Dessutom är alla som vill välkomna att presentera sin filmidé eller film för Troma för vidare distribution. Håller den Tromakvalité så är det inte omöjligt att just din film blir utgiven av bolaget.

Troma har också varit startskottet för numera megakändisar som Kevin Costner, Billy Bob Thornton och Marisa Tomei. Dessa började sina filmkarriärer med att medverka i några Tromarullar och resten är historia. Troma har blivit ett begrepp över hela världen och i USA och Japan är det megakult med Troma. Bolaget har funnits i samma lokaler i New York sedan startskottet 1974 och det är fortfarande Lloyd Kaufman och Michael Herz som driver det. Kaufman är ansiktet utåt och Herz sköter affärerna. Kaufman fortsätter också att regissera, producera, skriva manus och spela huvudrollen i de flesta av hans filmer. Allt sker på hans villkor och Kaufman har även riktat flera kängor åt Hollywood på flera filmmässor världen över. Dessutom har han hunnit med att skriva biografin ”All I Need To Know About Filmmaking I Learned From The Toxic Avenger”. Produktiv är bara förnamnet. Bolaget blir mer och mer populärt och folk älskar tydligen skräp. Troma är just nu ett av världens mest långlivade independentfilmbolag med sina 31 år i branschen. Säga vad man vill om Tromafilmer men de lämnar garanterat ett avtryck.