Publicerad kl 00:00 den 1 Jul 2006

När ska Bruce WIllis lära sig att välja rätt roller? Än en gång har han nu valt att spela hjälte i en thriller där han spelar polis och i slutändan blir hjälte. “Die Hard” och “Gisslan” är bara två exempel på när vi har sett detta tidigare. Bruce är egentligen ingen värdelös skådespelare, men hans tendens att ständigt välja samma typ av roller förstör hans karriär.
Jack Mosley är en alkoholiserad polis i New York. Efter att ha jobbat hela natten längtar han hem till sin säng, ovetandes om vad som väntar honom. Precis när han ska lämna polisstationen får han dock ett nytt uppdrag, att transportera en fånge till domstolen 16 kvarter därifrån. Motvilligt tar Jack på sig uppdraget, men får snart reda på att fången han ska transportera är huvudvittne i en utredning som skulle kunna sätta dit flera av Jacks kollegor.

Bruce Willis som gammal avdankad polis i ett hektiskt New York känns lagom nytänkande, och faktum är att hela “16 blocks” bygger på saker som vi redan har sett otaliga gånger förrut. Bandspelare som avslöjar hemligheter, biljakter i New York och en Bruce Willis som offrar sitt liv för andras, är så utnötta knep att det inte för en enda sekund blir varken bra eller spännande. För just spänningen är tänkt att spela en central roll, precis som i de flesta thrillers. Men hur spännande är det att än en gång se Bruce Willis ränna runt som polis i en storstad? Inte ett dugg. Och det hela blir inte mycket bättre av att inte ens skådespeleriet lyckas speciellt bra. Kanske till och med Bruce Willis börjar inse hur tråkigt det är att gång på gång göra samma typ av roller. För det är en trött Willis vi bjuds på. En Willis som gör vad han ska, men inte på något sätt höjer filmens redan usla nivå.

Hade man försökt räkna brister i manuset och i storryn hade man fått hålla på i flera veckor. Någon logik alls finns inte och om man över huvudtaget försöker tänka när man sitter i biosallongen så faller hela storryn ihop som ett korthus. Dessutom duggar klichéerna tätt och hela historien är så stereotyp att jag inte med ord kan beskriva det.

“16 blocks” är en film med så mycket brister att det bara blir tröttsamt att titta på efter ett tag. Och de få sekvenser som inte innehåller några större brister har vi redan sett 100 gånger förut. Detta är en film som använder redan söndernötta knep och utnyttjar en redan utnyttjad handling. Har man sett någon som helst thriller tidigare så rekommenderar jag inte att man ser “16 blocks”, den bjuder knappast på något nytt.

16 Blocks

Richard Donner

Alfre Woodard,