“24” må vara en av de bästa tv-serierna någonsin, men den första säsongen är ingenting i jämförelse med de andra säsongerna. Allting görs långsammare, med mindre precision och framför allt alldeles för strömlinjeformat. Men vad spelar det för roll? Även om den första säsongen är den svagaste – är den helt fantastisk.
“24” kretsar kring maktens korridorer, såväl på politisk som polisär nivå. Jack Bauer är chef för antiterroristbyrån CTU och tvingas handskas med en grupp terrorister som planerar att lönnmörda senator David Palmer. Samtidigt försvinner Jacks dotter Kim och det visar sig att hon har blivit kidnappad, kanske av samma grupp som hotar att mörda senatorn. Redan här så börjar en rad intressanta frågor hopa sig. Vilken koppling finns mellan David Palmer och Jack Bauer? Varför ger sig en okänd grupp på Bauers familj?

Under ett helt dygn får följa en rad personer och deras förehavanden. “24” berättas i realtid där publiken tar plats som betraktare. Allt är filmat med steadicam i huvudhöjd, vilket förstärker intrycket av att du, i din tv-soffa befinner dig på plats. Vi får se allt karaktärerna ser, och olikt andra serier ligger du som åskådare aldrig före dina karaktärer. Du vet inte mer än dem, vilket bara ökar spänningen ännu mer.

Den första säsongen saknar emellertid den detaljnivå som efterföljande säsonger har. Det är tydligt att man lärt sig, plockat med sig de bästa och gjort allting annat ännu bättre. Musiken och kameraarbetet är två stora faktorer som förbättras, men också skådespelarna. När de blir tryggare i sina karaktärer laverar de också bättre tv. Dessutom tar den första säsongen inte på långa vägar lika många vändningar som andra säsonger. Här finns två historier som följs från första till sista timmen. Jack Bauer vill rädda sin familj och skydda David Palmer från att bli mördad.

Familj och senator i all ära, men det går inte att bortse från det faktum att några hundra tusen oskyldiga liv rör upp mer än vad Palmer och familjen Bauer gör. Men detta hindrar inte “24” från att vara extremt beroendeframkallande och underhållande.

24 - säsong 1

Stephen Hopkins

Carlos Bernard,