Publicerad kl 00:00 den 7 Nov 2005

Johan Magnusson

jmagnusson@cine.se

En komedifilm utan överraskningar med usel dialog och få skratt är faktiskt precis så dålig som den verkar.
Andy Stitzer (Steve Carell) är en välbetald anställd på en framgångsrik elektronikkedja och med en fin lägenhet torde det inte vara mycket som fattas. Förutom kärleken då. Snart kommer det fram att Andy 40 år in i livet ännu är oskuld och genast börjar medarbetarna (alla medarbetarna!) på företaget engagera sig i detta långtifrån världsliga problem. Snart har man också vaskat fram drömkvinnan, men problemen hopar sig när det visar sig att varken Andy eller trebarnsmamman Trish (Catherine Keener) egentligen vill ha sex. Eller hur är det egentligen med den saken?

Idén är bra. I dagens sexualiserade värld är just sex en naturlig del som få ger sken av att frivilligt hålla sig borta ifrån. Och filmens handling kan därför både engagera och uppröra; är sex verkligen så viktigt som filmen antyder? Förmodligen är det få 40-åringar, varken män eller kvinnor, som upplevt samma situation som Andy och därför kan känna igen sig på så sätt. Däremot är vissa andra inslag i filmen nära relaterade till vardagen och bara det kan framkalla små fnissningar.

Mer än så är det inte.

Det här är en film som, tack vare en trogen fanskara av amerikanska komedier bland den svenska biopubliken, lär gå hem i biosalongerna. Tyvärr. För som film betraktad är det en sorglig skapelse. Dialogen går på tomgång, poängen med handlingen går om intet av alla onödiga och tröttsamma stickspår och ingen av skådespelarna går in med liv och lust för att göra det här till en sevärd historia. Nej, för att bli överraskad är man tvungen att vänta till slutscenerna. Där bjuder regissören Judd Apatow på en hejdundrande avslutning som för tankarna till en mycket oväntad systerfilm: svenska succéfilmen Pistvakt. Det är en ljusglimt av två i filmen. Den andra är när Jonah Hill i en mycket liten biroll personifierar den verkliga nörden och får Steve Carells karaktär att blekna i jämförelse “geeksen” emellan. Tur i oturen för honom då att hans insats redan har fått såväl karaktären som filmen i sig att blekna till någonting föga minnesvärt.

40 Year Old Virgin

Judd Apatow

Catherine Keener,