Publicerad kl 00:00 den 22 Dec 2005

Ella Koinberg

ekoinberg@cine.se

Det är 40-tal och julen har precis anlänt till Indiana. Under tiden som den ljuva “Deck the halls with balls of holy” spelas i bakgrunden och förtexterna rullas upp, inleder Jean Shepherd med sin trygga röst sitt berättande om den jul han upplevde under sin barndom för dryga 40 år sedan tillsammans med sina föräldrar och sin bror. Filmen inleds med en stämningsfull överblick av stadens centrum. Julgranarna är prydda, snön ligger så fint och en kör sjunger i takt med att en orkester spelar “Jingle Bells”.
Med andra ord – det är helt enkelt en perfekt julstämning i den lilla staden Hulman i Indiana. Utanför ett skyltfönster vimlar det av folk som beundras av alla fina leksaker som finns bakom glaset. Bland dessa människor står Ralphie Parker tillsammans med sina vänner som är näst intill fastklistrade på skyltfönstret och avnjuter synen av en mekanisk pansarvagn som rullar omkring i bomull. Plötsligt får Ralphie syn på ett luftgevär som förhäxar honom totalt. Nu återstår det bara för lilla Ralphie att övertyga sina föräldrar om att de skall ge honom geväret i julklapp, vilket inte är det lättaste.

“A Christmas Story” är i princip så bra det kan bli när det kommer till julklassiker, bortsett från “En julsaga” som visas på julafton varje år. Inte bara för att Bob Clark, som står för regin har lyckats måla upp en underbar julstämning, eller för de perfekta replikerna som dyker upp nästan hela tiden och får dig att rysa av glädje utan främst för att du känner igen dig själv! De flesta har upplevt precis samma sak som Ralphie gjorde under den julen, och alla andra. Vem har inte någon gång under sin barndom önskat sig något som antingen har varit för dyrt, för farligt eller bara för opassande enligt föräldrarna? Detta är bara ett av många kapitel genom filmens gång du kommer att känna igen dig i och säkert också komma på dig själv med att allt från att gapskratta till att känna dig djupt berörd.

Håll utkik i TV-tablån framöver, detta är troligtvis en film som kommer att visas i tv. Om inte så är den väl värd att köpas. God jul!

A Christmas Story

Bob Clark