Publicerad kl 00:00 den 17 Jul 2005

Christian Rutegård

crutegard@cine.se

Att finna den stora kärleken är det många människor som drömmer om. Vissa finner den, andra inte, men vart går den där gränsen mellan vänskap och kärlek? Vet man när man har träffat den rätta och hur vet man vet? Så kan innehållet beskrivas i den här romantiska och moderna komedin “A Lot Like Love”. Här är det ödet som anspelar på två olika karaktärer vi får följa.
Oliver (Ashton Kutcher) är på väg till New York då han utanför terminalen får syn på Emily (Amanda Peet) som gör slut med sin pojkvän. På flygresan hettar det till mellan Oliver och Emily inne på den trånga toaletten och dagen därpå tillbringar de tillsammans för att sedan skiljas åt. Tiden går och de stöter ihop med varandra ett antal gånger under flera års tid. Båda har haft ett antal förhållanden och seperationer och de kämpar med sina karriärer. Kan de gå vidare med sina liv eller är den första förälskelsen den största? Historien påminner om filmen “När Harry mötte Sally”, om två personer som möts upprepade gånger under sju års tid och inser att deras relation utvecklas från vänskap till kärlek.

Det är en småtrevlig film med en “feel-good” känsla. Vissa scener är ett par riktiga stänkare, då jag inte kan låta bli att skratta eller ha ett leende på läpparna. Ashton Kutcher är rolig och Amanda Peet funkar bra, trots att hon är av en lite mer komplicerad karaktär. Det mindre bra är att själva gnistan aldrig riktigt infinner sig och ibland känns deras förhållande oseriöst, vilket gör att jag har svårt att ta del av det hela. Filmens budskap är vad jag befarar, hur mycket man tror på kärlek vid första ögonkastet och att man inte vet vad man har förrän det är borta. Jag hade inga som helst förväntningar och tycker inte att man ska ha till denna film. Jag har sett det förut, hundratals gånger och bitvis är den relativt långsam och varken underhållande eller engagerande. Det är synd, för med ett par ändringar i manus hade den faktiskt kunnat bli en bra underhållande komedi och det är svårt att sätta ett betyg när den ibland är så ojämn. “A Lot Like Love” är enkel men charmig och blir i slutändan ändå godkänd.

A Lot Like Love

Nigel Cole

Ali Larter,