Publicerad kl 00:00 den 26 Oct 2007

Verklighetsbaserade filmer blir allt mer förekommande fenomen. Ni vet, sådana filmer som inleds med en berättarröst och avslutas med ett antal skrivna meningar som förklarar vad som hände efter det att filmen tar sitt slut. Majoriteten kan avfärdas som skräp redan innan de börjar produceras. Det finns dock guldkorn som sticker ut från mängden och lyckas beröra.
“A Mighty Heart” utspelar sig under början av 2002 i Sydostasien, under eftersvallet av attackerna den 11 september. Mariane Pearl, och hennes man Daniel jobbar båda som journalister för Wall Street Journal och sköter tillsammans deras utlandsrapportering av södra Asien. Under ett researcharbete om en känd attentatsman blir Daniel tillfångatagen. Mariane befarar det värsta och inleder tillsammans med ett antal proffs inom området ett intensivt sökning efter den försvunne.

Det tar inte många minuter innan man inser att “A Mighty Heart” är baserad på riktiga händelser, då den med varenda scen, varenda kamerarörelse utstrålar en fantastiskt jordnära stämning. Och detta är något som genomsyrar hela produktionen. Glorifierande Hollywoodtolkningar är det sparsmakat med, istället har man valt att göra skildringen så realistisk som möjligt, vilket leder till att filmen under de absolut största delarna blir riktigt gripande. Dessutom gör sig Angelina Jolie, överraskande nog, alldeles utmärkt i rollen som den höggravida kvinna hon spelar. Såväl kroppsspråk som hennes brytande accent är oerhört övertygande och en Oscarsnominering känns inte allt för långt borta.

Samtidigt känns det tyvärr som att man i strävandet efter att återge allting så pass äkta har varit lite sparsmakade med stämningshöjande element, inte minst musik. Många scener hade definitivt kunnat få en betydligt mer känsloladdad effekt ifall man hade låtit de ackompanjeras av musik. Istället har man låtit bilderna tala för sig själva, vilket ibland fungerar bra, men ibland även blir ganska sterilt.

Bortsett från en svacka i mitten av filmen, då det känns som att det börjar bli lite för mycket av samma vara, är “A Mighty Heart” ändå en riktigt positiv överraskning. Utan att använda sig av några som helst effekter eller trycka på för många knappar under redigeringsprocessen lyckas man göra en gripande film, som berör – och det är det inte många som lyckas med.

A Mighty Heart

Michael Winterbottom

Aly Khan,