Publicerad kl 00:00 den 18 Sep 2009

Daniel Leksell

dleksell@cine.se

I det skönlitterära verk som filmen “Allt för min syster” är baserad på beskriver författarinnan Jodi Picoult ett äkta moraliskt dilemma där vidden av föräldrars ansvarsområden och privilegier ifrågasätts och bearbetas. Det finns många sätt att angripa detta ämne på för att komma fram till en värdig slutsats, Nick Cassavetes och hans skådespelarensemble lyckas bättre än vad man kan förvänta sig av en film med Cameron Diaz “million dollar smile” på omslaget.
Brian och Marge Fitzgerald har en dotter som två år gammal får diagnosen leukemi. De kommer fram till att mer eller mindre tillverka en ny avkomma som ämnas bli den perfekta medicinska donatorn, ett koncept som är dömt att sluta i förödelse. Mycket riktigt så bestämmer lillasyster Anna för att sätta ner foten vid tretton års ålder. Då hon inser att familjen aldrig kommer att bevärdiga hennes nypåkomna infall att bli självständig går hon till en stjärnadvokat, sen tar tumultet full fart.

Man kan tolka skådespelarinsatserna lite efter eget tycke. Till exempel kan man tycka att Cameron Diaz tar sin roll med för mycket entusiasm, vilket slutar med att hon framstår som en hyperenergisk och överambitiös ragata. Den andra tolkningen är att hennes emotionella och överspelade utbrott stämmer perfekt överens med en mamma som känner sig helt hjälplös över att hennes dotter är svårt sjuk. På samma sätt kan man tycka att insatserna från både Alec Baldwin och Abigail Breslin är alltför behagliga och komiska och att de på så sätt nedvärderar den allvarliga och svåra sensmoralen i filmen. Om man vänder på det kan man dock argumentera för att filmen skulle bli alltför tung och svårintaglig utan deras lättsamhet. Jag väljer att tolka dessa insatser till filmens fördel eftersom de bidrar till filmens dynamik och ger storyn en bättre balans.

“Allt för min syster” är inte ett lysande mästerverk, men väl värt en titt om man är svag för moraliska dilemman som mot alla odds slutar med äkta Hollywood-eufori. Personligen har jag svårt för filmer som från början visar tydligt att allting kommer ordna sig till det bästa, men smaken är som baken.

Allt för min syster

Nick Cassavetes

Abigail Breslin,