Publicerad kl 00:00 den 19 Jun 2006

Skall jag vara ärlig, har jag aldrig gillat Hugh Grant. Hans förmåga att ständigt välja samma typ av roller i brittiska komedier tycks aldrig nå ett slut, och det är sällan han gör det särskillt bra heller. “American Dreamz” är dock ett bra försök av Grant att skrubba bort den stämpel han har fått som romantisk britt i halvtaskiga engelska komedier. Och visst är det förvånande att han faktiskt blir en av filmens behållningar.
Martin Tweed är en vanlig amerikan fram till den dag då han får idén att göra ett TV-program som går ut på att hitta tallangfulla sångare bland helt vanliga amreikaner. När idén förverkligas vänds Martins liv upp och ned, tittarsiffrorna skjuter i höjden och snart är Martin större än USAs president. Den nya säsongen har åter igen slagit tittarrekord och i finalen ska den söta amerikanen Sally möta araben Omer. Dessutom gäster självaste presidenten programet. Sally visar sig dock vara en helt annan person än vad alla har trott och eftersom Omer pressas hårt av sina terroristvänner att döda presidenten blir finalavsnittet något helt annat än väntat.

“American Dreamz” är en film som skulle kunna vara rolig och till och med borde vara rolig. Och faktum är att det börjar ganska bra på den fronten, innan det efter några minuter börjar mynna utför. De mörka skämten byts ut mot sekvenser som passar bättre i en tonårskomedi, och filmen går snabbt från att vara en svart komedi till att närma sig något i stil med “American Pie”. Samtidigt kan jag inte låta bli att fundera på vilken målgrupp filmen riktar sig till. Ena sekunden verkar detta vara en film för ungdomar i nedre tonåren, för att nästa slå om totalt och snarare rikta sig till medelålders kvinnor. Schizofrenin är påtaglig.

Som jag nämnde inledningsvis är Hugh Grant en av de faktorer som höjer “American Dreamz”. Han känner sig riktigt komfortabel som den lugne och självsäkre Martin Tweed. Tyvärr kan man inte säga detsamma om hans kollegor som uppenbarligen inte har gått samma scenskola.

Det är skönt att se att mr. Hugh Grant kan agera när han viker undan från sina standardfilmer. Hade resten av filmen hållt samma klass som denna enskilda prestation så hade det blivit riktigt bra. Nu är bristerna för många och helhetsintrycket för larvigt för att det ska bli mer än en tvåa.

American Dreamz

Paul Weitz

Dennis Quaid,