Publicerad kl 00:00 den 1 Jun 2005

Känner man inte till att anakondan är en slags boaorm som, i likhet med dessa, bara lever i Sydamerika stör det kanske inte så mycket att denna töntiga uppföljare till minst lika töntiga Anaconda (1997) utspelar sig på Borneo (fast den är inspelad i Fiji).
Huvudsakliga skillnaden mot Anaconda är att reptilerna nu är i pluralis, samt att hela rollbesättningen bytts ut. Som den typiska genre-/exploateringsfilm den är, känner vi dock till alla figurer redan vid första anblicken. Vi känner igen den Girige, den som är beredd att sälja sin morsa för en ask cigg. Vi har den Inte Fullt så Girige som innerst inne är reko och kommer att byta sida, Villiga Bruden som bjuder ut sig till nån speciell – eller alla i gruppen. Kåta Killen som stöter på allt över 14 känns lätt igen, liksom tuffa Kaptenen i trasig T-shirt à la James Dean som med sin ena hand knivar ihjäl en krokodil, medan han tänder en cigg med den andra och samtidigt berättar nåt gammalt lumparminne. Vi har till och med en genmanipulerad kopia på Jennifer Lopez i Salli Richardson från Antwone Fisher. Tillsammans är de alla på jakt efter en svart orkidé som man tror innehåller nåt jox som kan förhindra att människan åldras.

Deras jakt på denna blomma hindras av en flock dåligt datoranimerade anakondor, modell större. På Tropikariet i Malmö Folkets Park fanns en gång världens största orm, en anakonda på 160 kg. Så stora blir aldrig vilda ormar då de inte ligger och bli gödda på det viset ute i det vilda. Lika långa, javisst – men aldrig olika tunga. Längst av alla ormar blir nätpytonormen (eller gallerpyton) som kan passera tio meter. En anakonda kan bli knappt tio meter, men är så mycket kraftigare. Alla som är gamla nog minns ju hur Jan Lindblad och hans mannar en gång på 1970-talet slogs med en anakonda i Sydamerikas djungler bra länge innan den gav upp. De var väl bortåt tio man…i Anacondas: The hunt for the blood orchid matas ormarna med en kass skådespelare ungefär var 15:e minut innan eländet tar slut.

Och jag noterar, inte utan visst ointresse, att filmen haft hela fyra manusförfattare. Två av dessa har skrivit överlägsna TV-filmen Kackerlackorna ihop, samt en film tillsammans med Victor Salva (Jeepers creepers) som inte tycks bli av, The watch. De andra två har skrivit klassikern Ropbocop (1987) ihop, och ska nästa år skriva manus åt James Cameron, tillsammans med bland andra Frank Miller och Dana Stevens, till hans nya mastodontprojekt om fridykarna Pippin Ferreras och hustrun Audrey Mestre som beräknas få premiär 2006.

Anacondas

Dwight H. Little

Nicholas Hope Peter Curtin Morris Chestnut KaDee Strickland