Publicerad kl 00:00 den 12 Jul 2006

Filip Markhed

fmarkhed@cine.se

Aquamarine är en film som vänder sig till en ytterst begränsad publik. Är man inte i nedre tonåren och gillar när allting blir överpatetiskt är det roligare att titta in i ett akvarium i nästan två timmar. För det är så länge som Aquamarine och hennes två vänner uppehåller oss med sin jakt på den omåttligt populära strandvakten. Den här filmen kan faktiskt på ett sätt jämföras med att studera guldfiskars rörelsemönster i ett akvarium, Aquamarine är så överdrivet förutsägbar att det blir pinsamt.
Hailey och Claire är två tillsynes bekymmerslösa tjejer i tolvårs-ålder. De fördriver dagarna med att spana på strandens dragplåster, livräddaren Raymond som dagarna i ända sitter försjunken i sin stol och vaktar strandens besökare. Det finns dock ett moln på deras annars klarblå himmel, Haileys mamma kommer att tvingas flytta vilket även drabbar hennes protesterande dotter. Under ett oväder spolas en sjöjungfru i land och tvingas att gömma sig i Haileys pool. Hennes namn är Aquamarine och har kommit till land för att söka kärleken som till havs bara sägs vara en myt. De två flickorna utlovas varsin önskning om de hjälper Aquamarine med uppdraget att finna den rätta. Hailey och Claire ser sin chans att slippa den annars oundvikliga flytten och bestämmer sig för att hjälpa främlingen från havet.

Det här är en film som många kommer att skaka på huvudet åt. En skrattretande dialog och ett gäng talanglösa tonårsflickor är huvudingredienserna i årets sämsta fisksoppa på bio. Det finns inte mycket positivt att säga om den här filmen, möjligtvis att filmens huvudperson har ett vackert yttre och att hon gestaltar en karaktär som inte är mer svårspelad än vad hon själv klarar av.

En viss målgrupp kan säkert ha behållning av den här filmen, de flickor som tröttnat på att kamma håret på sina utnötta barbiedockor och som börjat längta efter det som i vuxenvärlden kallas förhållande kan eventuellt se den i underhållningssyfte. Till er som inte känner igen er i ovanstående beskrivning är den här filmen utan tvekan slöseri med tid.

Aquamarine

Elizabeth Allen

Arielle Kebbel,