Publicerad kl 00:00 den 1 Feb 2007

Mattias Löfroth

mlofroth@cine.se

Mitt i tioåriga Arthurs morföräldrars trädgård finns en skatt begraven. Den enda som vet var den finns är hans morfar, som sedan fyra år tillbaka är försvunnen, för att hitta honom tar Arthur hjälp av invånarna i Minimojernas land: ett mikroskopiskt folk som lever, just det, i morföräldrarnas trädgård.
Luc Bessons senaste är en blandning av traditionell familjematiné och animerat äventyr à la Pixar. Det är till en början klyschigt och överspelat (både berättelsen och skådespeleriet), men när Arthur äntligen når minimojernas land förändras både attityden och stilen. Det blir på en gång mörkare och kanske för de allra yngsta, lite läskigt. Under timmen som följer får filmen sin egentliga utformning genom små och stora doser av “Star Wars”, “Svärdet i Stenen” och “Ett småkryps liv”. Det kan tänkas sorgligt att animationerna är mer respektgivande än till exempel Mia Farrows mormorsfigur, men filmen hade troligtvis vunnit på att vara helt datoriserad. Ramberättelsen är förutsägbar och om sanningen ska fram, ganska intetsägande. Det märks att Besson lagt krutet på minimojernas värld och på så sätt bortsett från Freddie Highmore och hans riktiga värld.

Under sitt sökande efter sin morfar, träffas Arthur dessutom den tusenåriga minimojprinsessan Selenia som blir föremål för Arthurs första förälskelse. Detta lyckas Besson framställa utan givna ramar eller mallar: enkelt, smakfullt och kryddat med en del humor. Men detta sidospår leder också filmens övriga händelser och karaktärer in i en återvändsgränd: det blir inte riktigt något annat som drar till sig uppmärksamhet, och eftersom filmen är en äventyrsfilm så faller den också i dessa avseenden ganska platt.

“Arthur och Minimojerna” finns i en svenskdubbad version, och där fungerar framförallt Petter (som utspejsad flower-power Rastafari) och Michael Nyqvist (som den onde Maltazar) förvånansvärt bra, de båda levererar trovärdiga porträtt av två extremer.

På ett stillsamt vis, och därför ibland utan djup och karaktär, berättar Luc Besson om en ung pojkes väg för att finna sin försvunne morfar, men han lyckas trots allt slunga in ett par kommentarer kring hur det kan kännas att vara på väg in i vuxenvärlden. På så sätt fungerar “Arthur och Minimojerna” desto bättre för dess tänkta målgrupp, de unga som snart ska ge sig an kärlek och ansvar, med allt vad det kan innebära.

Arthur och minimojerna

Luc Besson

David Bowie,