Publicerad kl 00:00 den 4 Mar 2009

Robert Ryttman

rryttman@cine.se

Vacker, poetisk, färgrann, filosofisk och med en mycket tjusig och rik filmmusik som ger bilderna atmosfär och känsla. Så skulle jag vilja beskriva den här filmen. Ashes of time redux står under action, men det är knappast någon actionfilm i vanlig mening. De strider som utspelas må vara blodiga, men de är filmade genom drömska effekter som ger dem skönhet istället för den sedvanliga kampsportsenergin och för övrigt är det här en väldigt långsam och eftertänksam film. Den är uppdelad efter de fem årstiderna i den kinesiska almanackan och är inspirerad av Louis Chas roman The eagle-shooting heroes. Filmen handlar om Ouyang Feng (Leslie Cheung) som levt i den västra öknen. Han lämnade hemstaden White Camel Mountain då hans kvinna gifte sig med hans bror istället för med honom och Feng blev agent, vilket innebär att folk kommer till honom som vill ha någon dödad. Han ordnar en svärdman som kan utföra jobbet, vilket han får betalt för. På så vis sammanlänkas diverse historier och mänskliga öden, oftast baserade på kärleksrelationer.
Kar Wai Wong har regisserat denna vackert vemodiga film som i grund och botten handlar om olycklig kärlek, minnen och ensamhet. Striderna står knappast i centrum och själv skulle jag hellre titulera Ashes of time redux drama än actionfilm. Skådisarna, som består av många välkända namn inom Hong Kong-film, gör ett utsökt jobb och kameran kan vila länge på ett ansikte eller en hand som smyger sig in under den sovande Fengs kläder. Miljön där filmen utspelas är huvudsakligen det ökenlandskap där Feng bor, men den är alltid målad i starka färger som är långt ifrån verklighetstrogna och generellt sett är hela filmen badande i främst gult och orange. Mycket vackert. Här finns också några scener i havet som är förtrollande snygga och magnifika, så visst är Ashes of time redux en njutning för ögat, och är man i rätt stämning är detta en mycket njutbar film även för hjärna och hjärta. Dessvärre blir den samtidigt lite sömnig, då tempot nästan går i slow motion, och då syftar jag inte på scenerna som verkligen är filmade i slow motion. Så den som förväntar sig fart och fläkt av Ashes of time redux kommer bli mäkta besvikna.

Jag tycker om den här filmen på samma sätt som jag kan tycka om väldigt lugn musik. Den har en atmosfär som den håller sig till och det är lätt att vaggas in i dess sorgsna värme, men är man rastlös eller på humör för annat så fungerar den inte alls. Således rekommenderar jag den endast till er som vill ha en stillsam, poetisk filmupplevelse. Ashes of time redux kräver din koncentration för att få grepp om den, men om du väl har den kan filmen vara mycket givande. Ofta är det berättarröster som tillsammans med bilderna för handlingen framåt och några större dramatiska förändringar eller överväldigande känslomässiga scener chockeras man inte av. Filmen startar och avslutas i samma tempo och det är snarare resan än målet som gör den intressant och tillfredsställande. Jag är inte stormförälskad i den här rullen, men uppskattar att se den och ett extra plus är att jag gärna ser om den igen vid tillfälle. Den har sådana kvaliteter som gör att man säkert stoppar in den i DVD:spelaren även framöver då tillfälle ges och humöret är det rätta.

Ashes of Time Redux

Wong Kar-wai

Brigitte Lin,