Publicerad kl 00:00 den 31 Oct 2011

London har drabbats av många hemskheter genom åren, och bland alla de vansinniga saker som har härjat i staden finner vi alltifrån varulvar och zombies till klassiska seriemördarfigurer som Jack Uppskäraren. Alla har de spridit skräck i huvudstaden och nu är det dags för ännu en invasion av blodtörstiga monster, denna gång i form av svarta lurviga bestar från yttre rymden.
Skådespelet tar plats i södra London där en alieninvasion skakar om kvarteret. Håriga, fyrbenta monster med stora, självlysande käftar löper amok och terroriserar området. Protagonisterna är en salig blandning av karaktärer, där ett kriminellt ungdomsgäng med slangsnack som främsta begåvning tar täten. Gänget slår tillbaka med full kraft, och beväpnar sig till tänderna med slagträ, fyrverkerier, pistoler och urban slughet. Kampen kan börja.

“Attack the Block” är ett fartfyllt science fiction-spektakel som ibland känns som en avlägsen släkting till “The Goonies”, där utomjordingar har tagit över maktpositionen från familjen Fratelli. Ungdomarna är ofta kreativa, och blåser iväg alltifrån raketer till pistolskott mot hundarna från helvetet. Nick Frost har en liten biroll, men deltar inte särskilt mycket i kampen för Londons överlevnad utan fungerar mest väntat som comic relief. Det blir mycket springande i filmen, och hotet från yttre rymden har ett ständigt övertag mot huvudrollsinnehavarna. Det genomgående höga tempot blir tyvärr fort repetitivt men filmen har ett par fina vattenhål då våra hjältar kan andas ut.

Regissören Joe Cornish lyfter även fram en del samhällskritiska frågor som han mer eller mindre maskerar bakom monsterinvasionen. Det blir ett försök att fördjupa sina karaktärer och finna en orsak till varför dessa ungdomar har valt den mörka sidan i livet. Handling får konsekvenser och hela den biten. Tyvärr väcker han inga sympatier för vissa av de här kaxiga ungdomarna, vilket leder till att man hellre önskar att de blir uppätna så fort som möjligt. Deras attityd skapar en viss irritation och även om många av deras personlighetsdrag blir förlåtna i ett senare skede, så går det ändå ut över filmen.

“Attack the Block” är ett tekniskt imponerande hantverk och underhållningsfaktorn håller nästan hela vägen ut. Trots att den inte lämnar några större avtryck hos mig är den som popcornrulle betraktad klart sevärd för stunden.

Attack the Block

Joe Cornish

Chris Wilson,