Publicerad kl 00:00 den 18 Apr 2005

Mike Stranéus

mstraneus@cine.se

Den 22: a februari 1974 tvingade en man vid namn Samuel Bicke sig på ett flygplan vid Washington Airport beväpnad med en revolver och sprängämnen. Samuels mål var att kapa planet och flyga rakt in i Vita Huset. Intermezzot slutade med att Samuel sköt ihjäl två piloter och tog sitt eget liv samtidigt som polisen stormade flygplanet. Attentatet mot Richard Nixon är berättelsen om Samuel Bickes liv – ett liv där hatet fick övertaget om förnuftet.
Sean Penns porträtt av en person som sakta förlorar greppet om verkligheten är påtagligt gripande samt trovärdigt. En självgod och smått törd man som anser att presidenten står för allt elände i hans miserabla vardag. Individens hat och dess enskilda ilska utan en politisk agenda är ett budskap som framstår väldigt tydligt. Samuel Bickes liv är även ockuperat av en långdragen skilsmässa som han vägrar erkänna förlorad, utan håller modet uppe och är naivt inställd på att vinna tillbaka såväl fru (Watts) samt barn. Samtidigt kämpar han med att jaga finansiering för sin mindre revolutionerande affärsidé med en partner som spelas av den ständigt aktuelle Don Cheadle som tillsammans med Naomi Watts presterar godkända karaktärsporträtt.

Kontroversiella scener där Samuel leker ut attentatet med modeller i sitt hem uppgav till mindre debatter i kölvattnet av 9/11 i nationalkärlekens hysteriska hemland USA. Scener som troligtvis inte kommer att uppröra en svensk publik nämnvärt utan falla på sin plats som en del i en helhetsbild av den desperate, arge och ensamme mannen. Niels Muellers regidebut är bitvis välgjord, men saknar dramaturgisk styrka och är en mycket ojämn film i tempo, trots en kortare speltid än liknande verk i genren. En relativt okänd historia som överskuggades av Watergate-skandalen ger upphov till en godkänd film som garanterat kommer finna en större publik på DVD än
vad den kommer att göra på bio.

Attentatet mot Richard Nixon

Niels Mueller