Publicerad kl 00:00 den 4 Jan 2006

Ella Koinberg

ekoinberg@cine.se

Varje år bestraffas mänskligheten med ett fåtal filmer som inte borde få se dagsljus. “Beauty Shop” är en av dessa filmer. Skådespeleri, handling och budskap – är usla eller obefintliga. Lyckligtvis kommer det här spektaklet direkt på DVD, och slipper ta upp salonger på biograferna.
Queen Latifah spelar en hängiven hårstylist vid namn Gina Norris som jobbar i en hypermodern salong mitt i stan. Salongen ägs av Jorge (Kevin Bacon), en egoistisk, hysterisk, homo-alike med fransk dialekt som klankar ner på Gina, trots att hon är den bästa stylist han har. Gina får tillslut nog och säger upp sig. Hon kommer underfund med att det kanske inte var så smart efterallt, med tanke på att det inte var länge sen hon flyttade från Chicago till Atlanta bara för att hennes dotter skulle få chansen att studera på en fin musikskola. Hur skall hon nu klara av att försörja sig själv och sin familj? Jo, hon öppnar såklart sin egen beauty shop – Gina’s beauty shop! Tillsammans med vänner och en av de tidigare anställda på Jorgeos salong lyckas Gina få till en ganska trevlig stämning i hennes nya salong där damerna kan sitta och diskutera massa strunt dagarna i ända menas de lyssnar på den lokala radion som spelar stämningsfull R’n’B. Detta kan dock Jorge inte acceptera utan försöker sätta käppar i hjulen för Gina och hennes vänner.

Detta kan ses som en tredje film i barbershop-serien, där Ice Cube tillsammans med Eve tidigare visade var skåpet skall stå. Om man vill se detta som en trea är det dock en dålig trea, rent av usel. Problemet är bara att varken Ice Cube eller Eve medverkar. Här ser vi istället den kvinnliga rap sångerskan Queen Latifah (“Taxi”) göra ett uselt framträdande och bre på lite extra med förortsslangen. Vi ser också den ökända Kevin Bacon (“Mystic River”) skämma ut sig genom att ens medverka i en sån här dålig produktion. Alicia Silverstone (“True Crime”) är också en av huvudrollsinnehavarna. Mena Suvari (“American Beauty”) har blivit tilldelad en ynka biroll som den blonda bimbon Joanne, liksom den glamourösa Andie MacDowell som är känd från L’Oreal reklamfilmerna. Regisören Bille Woodruff har tidigare jobbat med musikvideor och är kanske mest känd för sitt arbete med Jessica Simpsons, Outkast, Aaliya och Missy Elliot. Woodruff borde hålla sig till sina musikvideor, Latifah borde gå tillbaka till sin karriär inom musiken och förhoppningsvis är detta också första och sista gånger vi ser Kevin Bacon göra ett såhär uselt framträdande.

Detta är en film du bör hålla dig långt borta ifrån och om du insisterar på att se något liknande, ta och hyr “Barbershop” och dess uppföljare “Barbershop: Back in Business”. Mena Suvari och Alicia Silverstone är den enda, och då menar jag enda anledningen till att gå och hyra “Beauty Shop”.

Beauty Shop

Bille Woodruff

Alfre Woodard,