Publicerad kl 00:00 den 17 Feb 2007

Broken Lizard kallar sig ett gäng som gillar att göra komedi. Tidigare har det muntra gänget stått bakom lågvattenmärken som “Dukes of Hazzard” och “Super Trooper”. Deras erfarenhet inom film har lett dem fram till deras senaste episka mästerverk – “Beerfest” – en film som garanterat kommer få dig att hata film framöver.
Filmen handlar om de två bröderna Wolfhausen som får det ärorika uppdraget att uppfylla sin farfars sista önskan om att sprida hans aska på den årliga ölfestivalen “Oktoberfest” i Tyskland. Väl där så upptäcker de en ännu bättre ölfestival, som dessutom är gammal som gatan och är en välbevarad hemlighet för den yttre världen. På festivalen utspelas töntiga öllekar där man måste dricka en väldig massa öl för att bevisa sin manlighet och sätta de där förfärliga tyskarna på plats som baktalar brödernas släkt. Gäsp.

“Beerfest” börjar katastrofalt dåligt, både bildligt och bokstavligt talat. Broken Lizard sätter tonen direkt vad gäller humorn och lämnar en unken bismak – ungefär som en veckas avslagen öl med fimpar i. De anstränger sig verkligen för att försöka vara roliga och det är det som gör det så tråkigt. Och när de möter de elaka tyskarna på ölfesten så blir det så stenkorkat att jag överväger att aldrig mer festa eller ens dricka en öl mer. Sen är det ju alltid roligt när tyskarna pratar engelska med extremt usel brytning. Eller? En del anstränger sig inte ens för att bryta och dessutom ska vi skratta när tyskarna får ett utbrott och skriker “scheisse” lite då och då.

Inte ens om jag hade varit stupfull så hade jag uppskattat skämten i den här filmen. Jag har sett en hel del skräp genom åren men den här tar priset. Jag förstår inte hur man fick loss de x-antal miljoner som gick åt för att göra den här skiten (även om det ser ut att ha kostat en femma). Hade jag kunnat ge filmen en nolla så hade jag gjort det. Nu är jag snäll och ger den etta och inte ens det förtjänar den.

Jag kan inte med ord beskriva hur usel den här filmen är. Jag kan klämma fram alla negativa ord jag har i mitt vokabulär och jag kommer ändå inte i närheten. Det var länge sedan jag såg en sådan här extremt rutten film. Det finns ingenting som stämmer i den här produktionen. Manuset är patetiskt, humorn existerar inte och skådespelarprestationerna är så dåliga att den här filmen borde bannlysas. Jag kollar hellre igenom Jean-Claude Van Dammes alla alster än genomlider en enda minut till av det här skräpet. Mina ögon blöder och jag får ångest när jag tänker på att jag har ödslat min dyrbara tid på “Beerfest”. Så gör er själva en stor tjänst. Se aldrig “Beerfest”.

Beerfest

Jay Chandrasekhar

Cameron Scher,