Publicerad kl 00:00 den 1 Feb 2008

Är datorspel en verklighetsflykt när vardagen psykiskt misshandlar en ung mans sinne? Ben X är filmen om en mobbad skolpojke med Aspergers syndrom som finner sin tillflykt i ett “World of Warcraft” liknade online-rollspel på internet.
Fantasi och verklighet. I fantasins värld är Ben X en mäktig krigare som dräper alla fiender inom sikt, samt har en fager mö vid sin sida. I verkligheten lider han av autism och är populärt offer för mobbning i sin skola. En plats där även vuxna anser att den lätta lösningen är att ignorera problemet tills det försvinner. För var dag som passerar tar plågoandarna mobbningen till en högre nivå och i slutändan inser både Ben samt människorna omkring honom att situationen är ohållbar. Något måste hända, förändring måste ske samtidigt som Ben riskerar att rämna grundpelarna i båda hans världar.

Regissören tillika manusförfattaren Nic Balthazar har skapat en fantastisk debut ur något av samhällets mest svarta beteenden. Samtidigt som han låter scener ur verkligheten varvas med scener ur spelet. Fantasi kolliderar med verklighet, men bildspråket vill forma samma budskap. Effektivt, imponerande och drivande. En spirande kärlekshistoria varvat med moderns ömma känslor för sitt sjuka barn gör att filmen flyter omkring i fokus och allt krut inte bara läggs vid två kärnämnen.

Ben X har vunnit priser och är snart uppe i över 300.000 besökare i hemlandet Belgien. Den är värd all beröm och förhoppningsvis kommer fler uppskatta denna mörka, gripande och minnesvärda film. Tv-spelkultur uppblandat med samhällskritisk populärproblematik. Att den blev utsedd till Belgiens Oscarskandidat är inte särskilt förvånande.

Ben X

Nic Balthazar

Greg Timmermans,