Publicerad kl 00:00 den 1 Jun 2007

Craig Brewer har skev kvinnosyn. I “Hustle & Flow” fungerade inte den synen överhuvudtaget, i “Black Snake Moan” är det just kvinnosynen som bygger upp filmens klimax.
Lazarus är bitter, pank och kan inte låta bli att tänka tillbaka till svunna tider då han fick sin lilla stad i den amerikanska södern att lyfta med sin gungande blues. Efter att hans hustru lämnat honom drömmer han om lindring för sin trasiga själ. En dag hittar han en halvnaken och medvetslös ung kvinna i ett dike. Den religiöse Lazarus bestämmer sig för att rädda henne från hennes “syndfulla leverne” och dessutom hämnas på de män som utnyttjat henne.

“Black Snake Moan” är Samuel L. Jacksons bästa prestation sedan “Pulp Fiction” och Christina Riccis bästa rolltolkning någonsin. Det säger det mesta om 36-årige regissören Craig Brewers talang. Det känns aldrig som Brewer måste kompromissa. Han kör sitt eget race och vi får en svart, rolig, hemsk och sexig film med skön bluesmusik – flera element som mynnar ut i en nästintill perfekt symbios.

Brewer lyckas förmedla den torra och skitiga amerikanska södern perfekt, inte bara genom sina bilder men också genom sina skådespelare. Och i denna torra – nästan döda atmosfären är det uppfriskande att se Christina Ricci spela en tilltufsad karaktär med raserat liv. Hon gör det bra och har ett utseende som passar rollen perfekt. Det krävs mycket mod och självförtroende att göra en roll där hon under stora delar av filmen är fastkedjad i ett element i trosor och en trasig tröja.

Precis som i “Lost in Translation” är vi betraktare i en relation som aldrig kommer att handla om sex och giftermål, utan snarare ett förhållande där två tilltufsade och sorgsna människor möts under annorlunda omständigheter och förändrar varandras liv till det bättre.

När de flesta romantiska komedier handlar om möten och direkt kärlek handlar “Black Snake Moan” om en mer abstrakt kärlek där två personer tillsammans har ett djupt band som binder dem samman. Bara det är värt en applåd.

Black Snake Moan

Craig Brewer

Christina Ricci,