Publicerad kl 00:00 den 24 Mar 2005

“Serietidningsaction” blir allt vanligare, de senaste åren har vi bland annat sett Daredevil, Blade och Elektra. Samtliga riktigt riktigt dåliga. För att sätta lite färg på den annars väldigt bleka genren har det kommit två filmer som har givit mig hopp om att “Serietidningsactionen” kanske inte är så dålig ändå. Jag talar givetvis om Spiderman 1 och 2.
Blade (Wesley Snipes) är åter igen tillbaka för att utrota vampyrer. Filmen inleds när Blades goda vän och
bundsförvant Whistler blir mördad. När Blade får reda på att vampyrernas största ledare genom tiderna, Dracula har vaknat till liv igen slår sig Blade ihop med en grupp vampyrjägare som kallar sig Nightstalkers för att en gång för alla göra slut på vampyrerna.

Det första som slår mig när jag kliver ut ur den rymliga biosalongen i centrala Stockholm är skådespelarprestationerna. Något samspel skådespelarna emellan finns över huvudtaget inte och Wesley Snipes agerar så stelt och Oberörande att jag nästan måste tycka lite synd om honom. Han är emellertid inte ensam om att göra en dålig prestation då samtliga skådespelare borde skämmas över sina bedrövliga rolltolkningar. En extra genomläsning av manuset och lite mer entusiasm bland skådespelarna hade givit mig ett betydligt bättre helhetsintryck av filmen och därmed medfört ett högre betyg.

När jag kommit över skådespelarprestationerna så slår mig nästa brist som en blixt från klar himmel. hur fruktansvärt lite såväl regissör som manusförfattare kan ha tänkt när de fattat sina beslut och skrivit manuset. Jag kan inte låta bli att leka med tanken om huruvida regissören själv verkligen är nöjd med sitt arbete. Hela filmen känns så inrutad och fyrkantig att jag ännu en gång måste ställa mig frågan: Varför görs dessa uppföljare?
En annan aspekt som ger mig anledning att tänka över uppföljarna är likheten mellan de tre filmerna om Blade. Du har redan sett allt i de tidigare filmerna, har man sett ettan så har man sett tvåan och har man sett tvåan så har man sett trean.

Du får ungefär lika mycket ut av att se Blade: Trinity som du får av att skala en banan eller kasta en påse jordnötter på en lyktstolpe. Ett bättre sätt att kasta 85 kronor i sjön finns inte, låt oss bara hoppas att Blade har gjort sitt på vita duken nu och att jag inte sitter här om två år igen och suckar.

Blade: Trinity

David S. Goyer

Jessica Biel,