Publicerad kl 00:00 den 14 Feb 2007

Magdalena Mecweld

mmecweld@cine.se

Det är den sjätte juni 1968, platsen är the Ambassador Hotel i Los Angeles. Senator Robert F. Kennedy ska hålla sitt sista tal innan valet. På kvällen kommer han, liksom sin äldre bror fem år tidigare, att mördas.
I Emilio Estevez film “Bobby” får vi följa 22 olika personer som alla är kopplade till både hotellet och den dramatiska händelsen. Vi får se vad alla har för sig just den här kvällen. Här skulle jag kunna börja beskriva vad de gör, men trots att det är en dag sedan jag såg filmen har jag redan glömt bort det mesta. Det enda jag minns i skrivande stund är att jag tänkte att Estevez, som både regisserar, skriver manus och spelar, måste ha en hel del kompisar bland Hollywoods superstjärnor. Bobby är rena rama stjärnkavalkaden. Tyvärr är de för många och för stora för att man ska se rollfiguren de försöker porträttera.

Istället för att följa filmen tänkte jag på kändisarna. Demi Moore vid sidan av Emilio Esteves, de spelade ju ihop i “St. Elmos Fire” på 80-talet. Ashton Kutcher – ja, just det – han är ju tillsammans med Demi. Lindsay Lohan, visst är hon och Elijah Wood söta och Sharon Stone, vad snygg hon är. Och så här fortsätter det. Vi får se Anthony Hopkins, Christian Slater, Laurence Fishburne, Helene Hunt, Heather Graham, Harry Belafonte och så Emilios egen pappa, ultra-liberale Martin Sheen.

Estevez ambitioner är skyhöga, han vill göra en Altman, men faller platt till marken. En del av rollprestationerna är dock bra. Som alltid är William H. Macy underbar, men snälla – att göra helylle Ashton Kutcher till en knarkande hippie – där går gränsen. Det hade varit intressant om det visade sig att karaktärerna var verkliga, eftersom sex personer faktiskt blev skadade under mordtillfället. Men Emilio hade väl för bråttom för att göra ordentlig research. Det märks tydligast när det gäller själva huvudpersonen, Bobby själv. Under detta årtionde mördades många av Amerikas stora män. Förutom John F. Kennedy fick även Malcolm X och Martin Luther King sätta livet till.

Bobby Kennedy var Amerikas sista stora hopp. Tyvärr får vi inte veta något om denna man förutom att han enligt Estevez var messias. Vi får nöja oss med korta dokumentära klipp från hans tal om fred och jämlikhet. Det verkade vara en schysst kille som ville hjälpa de fattiga och behövande men framförallt göra slut på Irak-, förlåt, Vietnamkriget. Tyvärr är “Bobby” inget annat än en föga övertygande amerikansk propagandafilm, passande nog i valtider.

Bobby

Emilio Estevez

Anthony Hopkins,