Publicerad kl 00:00 den 20 Mar 2007

Jag gillar animerad film. De flesta filmerna lyckas ofta hitta en bra ton på humorn och lyckas anpassa sig både för barn och vuxna. Jag tänker främst på Pixars mästerverk men även DreamWorks har stått för några pärlor, bland annat den fantastiska “Shrek”-serien. DreamWorks senaste film lever definitivt inte upp till DreamWorks tidigare alster.
“Bortspolad” handlar om den präktige råttan Roddy som är husdjur till överklassmänniskor i Londons finare kvarter. Han trivs bra med sin tillvaro, men allt vänds upp och ner när den oborstade kloakråttan Sid kommer på besök genom handfatet. Sid väljer att stanna men Roddy ogillar beslutet och försöker lura ner Sid i toaletten som han har sagt är en exklusiv jaccuzzi. Sid går dock inte på den lätte utan kastar ner Roddy själv och spolar ner honom. Roddy hamnar långt utanför sina hemkvarter ner till Ratropolis. Där träffar han Rita och tillsammans ger de sig ut på ett äventyr för att få hem Roddy och rädda dagen.

Det största problemet med “Bortspolad” är att det är alldeles för ansträngt. I brist på roliga dialoger och händelser så är slapstickhumorn den mer framträdande delen av filmen. Karaktärerna slår sig på löpande band och flyger in i väggar, trillar ner på avloppsrör, får elektriska stötar och så vidare. Handlingen är ganska tam och upplägget är nästan för klassiskt för sitt eget bästa. Det hela är kryddat med en klassisk kärlekshistoria, några elakingar som jagar hjältarna och lite sång. Ett par gånger skrattar man till men mer blir det inte. De oväntade händelserna och den finurliga humorn som infunnit sig i exempelvis Pixars filmer vill inte dyka upp. Karaktärerna slår sig stup i kvarten i brist på annat. Animationen är godkänd men inget man höjer ögonbrynen för. Gillar man “Wallace and Gromit” har man nog mycket att se fram emot då en del nyckelpersoner bakom den serien är med och har satt sina avtryck här.

“Bortspolad” är inte dålig. Den har ett visst värde men när det finns så mycket bättre animerade filmer därute så känns denna film ganska slätstruken och intetsägande. Man ser den utan att den lämnar några större avtryck i hjärnan och om några dagar är den helt raderad från minnet.

Bortspolad

David Bowers, Sam Fell

Andy Serkis,