Publicerad kl 00:00 den 20 Sep 2005

Daniel Donatello

ddonatello@cine.se

1998 kom Steven Spielbergs “Saving private Ryan” på biografer världen över. Mycket uppmärksamhet lades på landsättningsscenen som visade hur brutalt ett krig kunde vara på ett mycket detaljerat och hemskt sätt. Föreställ er denna scen, fast i en uträckning av ca två timmar. Då har ni fått den sydkoreanska filmen “Brotherhood of War”.
Jin-Tae och Jin-Seok är två bröder som bor i 50-talets Sydkorea. Av misstag råkar de bli anmälda som soldater till Koreakriget. Väl där i kriget bestämmer de sig för att aldrig skiljas från varandra under striderna. Men kriget påverkar den äldre brodern Jin-Tae psykiskt. Han förändras från en godhjärtad och omtänksam man till en råbarkad soldat som njuter av krigets brutalitet. Den yngre brodern försöker att stoppa detta, men misslyckas och sakta glider dem ifrån varandra.

Lugn i början, sedan brakar helvetet löst. Filmen är full av krigsscener som för tankarna till Spielbergs “Saving private Ryan”, både bildmässigt och innehållsmässigt. Det är ett hysteriskt kaos av blod, lemmar och jord som sprängs till ljudet av bomber som faller ständigt. Vi kastas snabbt in i krigsscenerna utan förvarning. Ena sekunden kan det vara en lugn dialog mellan två karaktärer, medan andra sekunden ersätts det med dödsskrik och närbilder på hemska krigsskador.

“Brotherhood of war” har blivit mycket uppmärksammad i hemlandet Sydkorea. Den har slagit många rekord, bl.a. publikrekord när den släpptes, samtidigt som det är den mest påkostade sydkoreanska filmen hittills. Detta märks. Man har verkligen satsat på realistiska krigsscener, och denna satsning kanske påverkade filmen negativt till slut. Främst i mitten känns filmen mer som en uppvisning av den tekniska briljansen som man har använt sig av. Början av filmen är mycket intressant och fungerar bra som en öppning. Sedan helt utan förvarning kastas vi in i dessa brutala krigsplatser och så fortsätter filmen. Jag hade gärna sett att man lade mer krut på handlingen. Hade man kunnat knyta mer till dramat som fanns i första halvan hade filmen blivit mer intressant. Dock är det tillräckligt intressant att se hur kriget förvärrar den äldre broderns psyke och hur relationen påverkas av detta.

Detta är en mycket välgjord film som verkligen förtjänar äran för det visuella. Samtidigt som man satsar lite för mycket på antalet krigsscener, lämnar det ett starkt intryck till tittaren. Ingen lämnar filmen oberörd. Man lyckas att baka in historien om dessa två bröder och det ger resultat i form av det mänskliga i detta hemska krig. Deras relationsutveckling blir den röda tråden under filmen och griper tag i en som en döende hand. “Brotherhood of war” bör ses av de som uppskattar krigsfilmer, men jag rekommenderar att tänka till om man är känslig för våld, brutalitet och mycket blod.

Brotherhood of War

Je-gyu Kang

Bin-Won,