Publicerad kl 00:00 den 1 Mar 2010

“Brothers” är en nyinspelning på Susanne Biers film “Bröder” från 2004. Tobey Maguire och Jake Gyllenhaal spelar bröderna Sam och Tommy Cahill och Natalie Portman spelare deras kärleksintresse Grace, och ett flyktigt triangeldrama tar plats när Sam skickas till kriget i Afghanistan samtidigt som brodern tar hand om hans familj.
Trots att “Brothers” skyltar med en så talangfull trio känns ingen av dem särskilt intressanta och det saknas gnista mellan i stort sett alla motspelarna. Uppumpad för sin roll som persisk prins är det Gyllenhaal som spelar bad boy, kåkfararen med förkärlek för sprit men allt det där skymtar bara hastigt förbi så att vi kan döma hans karaktär på samma sätt som hans far gör. Han får ta hand om sin brors familj när denne drar iväg till kriget och han visar sig vara en helyllekille som vänder på alla elaka fördomar hans familj har om honom. Maguire är krigspitten som blir en del av kriget, en amerikan i mängden för de flesta, en familjefader och make för några få. Portman slits mellan bröderna och hon ser mest förvirrad ut, kanske av ångesten över att medverka i sådan här dålig film.

“Brothers” känns som en poänglös nyinspelning och hamnar i skuggan av sin föregångare precis som de flesta amerikanska nyinspelningar på utländska filmer har gjort tidigare. Filmen är en rak kopia anpassad för den amerikanska publiken som vägrar läsa undertexter. Trots sitt giftiga upplägg känns den innehållslös och ointressant, och de svaga skådespelarprestationerna gör inte saken bättre. Istället för att framkalla starka känslor och melankoli framkallar den gäspningar och tankar på annat. Familjedramatiken når inga speciellt höga höjder och allt känns blankt och passé. “Brothers” är en besvikelse och får bara originalet att lysa starkare.

Brothers

Jim Sheridan

Carey Mulligan,