Publicerad kl 00:00 den 9 Aug 2011

För inte alltför länge sedan var Marvel Comics inte mer än ett amerikanskt serieförlag som då och då lät sina serier animeras för barnprogram på lördagsmorgnar. Ibland lät man någon annan göra en spelfilm, men det var ändå inga som tog dessa på allvar.
Idag är Marvel ett eget filmbolag med allt vad det innebär. Med en katalog fylld av väletablerade karaktärer är det inte konstigt att man vill förvalta dessa på bästa möjliga vis. Denna gång har turen kommit till “Captain American”.

Chris Evans spelar Steve Rogers, en tanig man som helst av allt vill tjäna sitt land under andra världskriget. Han blir tillslut antagen och visar att hjärta och intellekt kan ta dig längre än muskler och testosteron. Med detta blir han utvald som försöksperson för amerikanska arméns försök att bygga en supermänniska. Försöket lyckas och Steve Rogers blir kapten Amerika, starkare och modigare än dem alla.

“Captain America” är ett ärligt försök från Marvel att appellera på det breda spektrumet av publik som attraheras av superhjältesfilmer. Det finns intelligenta historiska anspelningar, stora actionscener och smarta referenser till populärkultur i allmänhet och Marvel i synnerhet. Men när alla ska få sin del av kakan blir den också ojämn och tunn på sina ställen.

När filmen försöker imponera på mig med de historiska uppslagen och smarta världskrigs-referenserna är den lysande, inte minst propagandascenerna där en frustrerad Rogers försöker sälja krigsobligationer. Men om man inte är lika smart som Christopher Nolan, som på något vänster lyckas göra serietidningsfilmer för alla, fungerar det inte att kompromissa och få alla med på tåget. De överdådiga, oftast fantasilösa, actionscerna går säkert hem hos en del, men för mig blir de bara ett nödvändigt ont för att filmen att gå framåt.

Marvels inkonsekvens och girighet att skapa en produkt som ska tjäna så mycket pengar som möjligt kompromissar den artistiska integriteten en film som “Captian America” trots allt kan ha. Ett sådant snedsteg är en sorg för hela filmskapandet som konstform.

Captain America: The First Avenger

Joe Johnston

Chris Evans,