Publicerad kl 00:00 den 18 Oct 2008

Filip Markhed

fmarkhed@cine.se

“Play It Sam, Play As Time Goes By”
Casablanca bygger på en oproducerad teateruppsättning med samma namn. Rättigheterna till Casablanca köptes upp av Warner bros. och pjäsen började utvecklas till ett manus. I takt med att manuset tog form arbetade man med att spela in filmen. Ingen av skådespelarna var riktigt medvetna om hur alltsammans skulle sluta, än mindre att Casablanca enda in i våra dagar skulle komma att hyllas som en världens absolut bästa filmatiseringar.

I den nordafrikanska staden Casablanca lever europeiska och amerikanska flyktingar i väntan på att få resa tillbaka till respektive hemland. Stadens centrum utgörs av en nattklubb där de flesta spenderar pengar och gör desperata försök med att komma över papper som kan ge dem utresetillstånd och en möjlighet att skiljas från staden dit de tvingats fly. Handlingen kretsar kring omöjlig kärlek, mellan människor som parallellt med sina flyktförsök tvingas inrätta och tillrättalägga en vardag i Casablanca.

Casablanca kan beskrivas som förlagan mycket av det som idag görs i Hollywood. Det är en kärleksfilm som tar upp tidlösa problem om svartsjuka, ärlighet och otrohet. Casablanca har skapat en mall för den här typen av film. En mall som idag tar sig skepnad av de otaliga kärleksfilmer som kommer upp på bio var och varannan vecka. Tyvärr har förlagan kvalitéer som få nya filmer lyckas att nå upp till.

Skådespelarinsatser är väl vad den här filmen gjort sig som mest känd för. Några av Hollywoods då tyngsta legender bär fram filmen i skepnad av genomtänkta rollfigurer och skådespelarlistan är helt fläckfri. Slutprodukten är resultatet av ett genomtänkt manus, skådespelare som sköter sitt jobb och musik som etsar sig fast.

Casablanca

Michael Curtiz

Claude Rains,