Publicerad kl 00:00 den 13 Apr 2010

Sebastian Lindvall

slindvall@cine.se

Lous Leterrier skulle kunna spara sista stavelserna och använda Pitbull som förnamn. På hans regiboulevard syns en Jet Li, de två “Transporter”-filmerna och Hulkens senaste vrål. Det är en totalt skamlös framföring som förvandlar den vita duken till en spegelbild av videovåldets 80-tal, som Studio S så enträget motarbetade. Därför är det som en match i himmelen när han nu skäller liv i Desmond Davis actionvåffla från -81.
Människorna är trötta på gudarnas dövöra och gör revolt, vilket får Zeus att rasa och släppa lös brodern Hades som bestraffning. Perseus (Worthington) är halvguden som involveras när hans familj stryker med i titanernas sammanstötning. Snart får han reda på att han är Zeus son, men väljer att sluta upp med en samling blodtörstiga busar för att kapplöpa genom en motionsslinga av sinnessjuka strider.

“Terminator: Salvation”, “Avatar” och “Clash of the Titans” – varför trånar Hollywood efter den australiensiske doldisen Sam Worthington? Min teori är att han utöver actionhjältens standardkarakteristik – muskulös, vass blick och förmågan att bilda ord av testosteron – helt enkelt är själlös nog att smälta in i kulisserna, och därför aldrig hotar att stjäla åskådarblickarna från filmernas främsta säljargument. Specialeffekterna, alltså.

Skådespelarna verkar ha instruerats att upphäva tidens rytm med stiliserade poser. Ralph Fiennes trotsar tyngdlagen som tjänad av luftens osynliga väsen och för tankarna till “A Chinese Ghost Story”, med allt vad stålvajerburna Wu Xia-filmer innebär. I de demoniska varelsernas teatrala kamp mot ljuset kan referenser till Caravaggio skönjas, men det vore också att snällt bortse från all skakig handkameraextas däremellan.

Jag kan se mig själv glädjas åt pressmeddelanden om en uppföljare till “Clash of the Titans”. Det är en underhållande film att dras med i och fnissa åt, och jag tror verkligen inte att Leterrier skulle uppröras av biopublikens skratt när Liam Neeson beordrar Krakens befrielse. Så känn underhållningens sötma i smilgroparna och släpp kopplet om Pitbull Terriern – storfilmssommaren kommer tidigt i år.

Clash of the Titans

Louis Leterrier

Alexa Davalos,