1994 såg Kevin Smiths debutfilm, “Clerks” dagens ljus. Filmad på bara tre veckor och med en minimal budget lyckades Smith göra en smart och vass komedi om två butiksbiträden som spenderar sin tid mest med att debattera om diverse meningslösa ämnen. Rapp och kvick dialog var Smiths signum och även om hans filmer som följde efter knöt ihop vissa händelser och karaktärer så är denna film den första renodlade uppföljaren.
“Clerks 2” tar vid tio år efter föregångaren och Dante Hicks och Randall Graves står återigen i fokus. När Dante kommer till sitt jobb på QuickStop-butiken är allt inte riktigt som det ska. När han öppnar står butiken i brand och Dante och Randall får helt enkelt söka nytt jobb. De hamnar på Mooby’s, en hamburgerrestaurang, där karaktärerna fortsätter sitt eviga tjatande om allt och ingenting.

Som i de flesta av Kevin Smiths filmer är handlingen simpel. Fokus ligger istället på karaktärerna och deras vardag. Mycket är centrerat till deras arbetsplats där diverse lustigheter inträffar och historien är mestadels dialogdriven. Den följer i stort sett samma mall som den första filmen, även om Smith gjort det lite grövre. Det pratas mycket snusk och det är mycket svordomar. Med andra ord är allt precis som det ska vara fast med lite extra krydda. Det är även en hel del referenser till hans tidigare verk och då särskilt till ettan. Man behöver dock inte ha sett hans andra filmer för att uppskatta “Clerks 2”.

Filmen känns som en sorts avslutning på Smiths filmuniversum och verkar spegla hans syn på det hela. Karaktärerna har växt upp och Smith vill göra andra saker i livet än bara berätta samma historia ur andra vinklar. Mycket av detta tas upp i filmen och vissa funderingar och frågor tåls att tänka på även i verkligheten. Dante och Randall har båda gått från runt 20 till runt 30 och funderar på vad dem ska göra i livet förutom att stå och snacka skit med varandra dag ut och dag in. Jay och Silent Bob står fortfarande kvar och säljer gräs men även de funderar på vad deras nästa steg i livet ska bli. Mycket känns igen i filmen och man kan relatera till mycket som sägs i den.

“Clerks 2” är helt klart en värdig uppföljare och det känns verkligen som en film riktad till fansen, som ett sorts “hej då och tack för allt”. Den är inte riktigt lika knivskarp som ettan och en del diskussioner i filmen är bara för menlösa, exempelvis när Randall och en kund börjar argumentera om vilken av “Star Wars”-filmerna och “Sagan om Ringen”-trilogin som är bäst. Stundtals blir det lite tjatigt och lite för mycket av det hela. Referenserna är inte heller lika subtila som förr men det är egentligen inget annat än lite damm i hörnen. Gillar man Kevin Smiths filmer och “Clerks” i synnerhet får man inte missa den här. Inte heller om du gillar bra komedier i allmänhet.

Clerks 2

Kevin Smith

Jason Mewes,