Publicerad kl 00:00 den 16 Sep 2012

Robert Pattinson visar i “Cosmopolis” att han är mer än ett trånande vampyrvåp för våta tonårsdrömmar. “Cosmopolis” är hans film, och han är riktigt bra. Som sparringpartners har han en rad utmärkta motspelare; Samantha Morton, Juliette Binoche, Paul Giamatti, Jay Baruchel och Sarah Gadon är bara några av de skådespelare som, i mindre roller, får chansen att skina tack vare David Cronenbergs superba regi.
Det ska sägas att detta inte är en film för alla, men för alla som gillar kliniska skärskådningar av världens tillstånd så är detta den perfekta filmen. Filmen är baserad på Don DeLillos roman med samman namn och utspelar sig mestadels i Pattinsons karaktärs, en ung miljardär som är dödshotad, uttråkad och insisterar på en komplett hälsokontroll varje dag, limousine. I denna bil för han dystopiskt dystra diskussioner med olika människor medan han försöker ta sig tvärs över New York för att klippa sig.

Att filmens rollfigurer är känslokalla, själlösa och väldigt osympatiska är medvetet. Världen som målas upp i Cosmopolis är så svart den kan bli. Här finns inget att kämpa för, inget som går att åstadkomma i alla fall, och absolut inget hopp, inte för någon. Filmen är en knivskarp kritik av kapitalism med spetsad satir och allomfattande undergångsstämning. Den är härligt kompromisslös och bara faktumet att den har kunnat göras, och går upp på biografer världen över, är livsbejakande och framkallar lite av det hopp som är så totalt frånvarande i filmen.

“Cosmopolis” är en svår film på många sätt. Den innehåller så mycket deprimerande dialog, full med filosofiska utläggningar om livets meningslöshet, att hjärnan ibland vill stänga av och tänka på en glad katt eller en varm kopp choklad. Som om det inte vore nog skapar regin, den fantastiska musiken (av Howard Shore och Metric) och den strama stilistiken en atmosfär som är fysiskt förtryckande.

Detta är inget för junkies av lättsam underhållning med eskapistiska förtecken. Men för alla som andra, som vet vad de har att förvänta sig av filmen och gillar det, så är “Cosmopolis” en audiovisuell upplevelse av det allra bästa slaget.

Cosmopolis

David Cronenberg

Abdul Ayoola,