Filip Markhed

fmarkhed@cine.se

Fram till mitten av 1800-talet utbildades I japan en speciell sorts krigare, samurajerna. De utmärkande var deras moral och trohet mot sina överordnade. Samurajerna stod högt i den japanska kulturen, trots att en samuraj kunde bli utan ledare och inte ha någon att lyda under kvarblev ändå stoltheten som samuraj och det yttersta målet blev då att finna en ny arbetsgivare att strida för.
I en liten by på den japanska landsbygden bor ett hundratal bönder vars liv präglas av svält och skräcken för rövarna som väntas besöka byn och plundra den inom en snar framtid. Bönderna försöker desperat att finna idéer som kan få dem att behålla sin skörd så att de inte svälter ihjäl. Ett förslag om att låta samurajer försvara byn förefaller tänkbart och en grupp skickas ut för att leta reda på krigare. Efter en tid av hopplöst sökande hittar de till slut en pålitlig samurajledare som lovar att hjälpa dem. De samlar ihop ytterligare sex samurajer varpå de reser tillbaka till byn för att invänta det kommande anfallet.

Filmens regissör var från början konstnär, vi får tidigt se prov på hans känsla för det när han ger oss bilder från det japanska samhället som jag tror få regissörer skulle ha lyckats bättre med att skildra. Hans perfektionism tas upp i form av den otroliga detaljrikedom som är uppenbar under hela filmen. Det har gjorts ett gediget arbete med att ta fram karaktärerna, flertalet har bakgrundshistorier som man inte ens får en hint om i filmen. Däremot kan man ana att förarbete gjorts med att ta fram dessa unika karaktärer som kompletterar varandra på ett mycket givande sätt.

Handlingen hamnar stundtals i skuggan av konsten att skildra människors reaktioner och framför allt relationer till varandra. Filmen stannar gärna upp och gör en paus i handlingen för att påminna om att det är människorna som utgör det viktiga i filmen. Självklart vore inte filmen vad den är utan historien men jag känner att den i huvudsak inte är så viktig i det stora hela. Med en speltid på över tre timmar är de bitarna andra skulle beteckna som långdragna som jag tycker ger filmen dess kvalité.

Det finns inte mycket att klaga på vad det gäller skådespeleriet. För att visa samurajernas ställning i samhället har de också de flesta av replikerna. Utan undantag utnyttjas det på bästa sätt även om jag hade sett att lite större vikt lagts på bönderna i byn. De sju samurajerna är inte världens bästa film. Men den har mycket av det som krävs för att nämnas som en av de främsta.

De sju samurajerna

Akira Kurosawa

Daisuke Katô,