Publicerad kl 00:00 den 3 Nov 2005

Mike Stranéus

mstraneus@cine.se

Eero är fortfarande bara ett liten oskyldig pojke när hans far drar i krig mot Ryssland i andra världskriget. Fadern lovar sin son att återvända och en kylig morgon möts Eero och hans mor av en präst vars blick avslöjar sanningen att fadern har stupat i kriget. Modern tappar livslusten och Eero skickas till Sverige som ett barn av kriget. En ny familj i ett nytt land, men samtidigt fylld med plågsamma minnen och en ivrande längtan efter att återse sin kära mor.Eero hamnar hos familjen Jönsson i Skåne, en familj som inte riktigt insett vidden av att sträcka ut en hjälpande hand till grannlandet. Modern Signe vill inte veta av den stackars pojken och Eero hamnar i vägskälet av övergivenhet samt känslan av att vara oönskad.

Klaus Härös film om de 70 000 finska barn som fick ett nytt liv i Sverige är ett gripande drama i skuggan av en av världshistoriens svartaste perioder. Jarkko T. Laines foto imponerar stort och driver berättelsen framåt med vackra panoreringar såväl som känslomässiga bilder över fantastiska vyer från det skånska samhället. Dåtid och nutid skildras i färgval av färg och svart och vitt. Produktionen genomsyras av kvalitetstänkande och viljan att skildra historien korrekt samt autentiskt. De stundtals maffiga stråkarrangemangen snuddar på gränsen av överdramatisering, men är sparsamt placerade.

Den bästa av mödrar är en film som bärs fram av strålande skådespelarinsatser. Maria Lundqvist som Signe Jönsson är ett personporträtt av en kvinna som bär på en mörk hemlighet och utvecklas under hela filmen. En given kandidat för Guldbaggenominering – något annat vore bara en skam. Mikael Nyqvist spelar den varme och humoristiske Hjalmar Jönsson som är balansen mellan Eero och Signe. Topi Majamiemis tolkning av Eero är full av energi och förmedlar känslor och ångest på ett balanserat sätt. Brasse Brännström spelar Signes far som sitter i rullstol och har tappat möjligheten att kommunicera. Lysande skådespel som berättas av blickar, leenden och lutande på huvudet.

Filmen om Eeros tid hos familjen Jönsson är en briljant film. Jag får skratta, jag får gråta. Regissören Klaus tillsammans Maria Lundqvist övertygar mig till sista minuten. Vacker, rörande och genomtänkt. Den bästa av mödrar är en av de bästa filmerna på bio i skrivande stund.

Den bästa av mödrar

Klaus Härö

Maria Lundqvist,