Publicerad kl 00:00 den 24 Jun 2006

1961 påbörjades ett samarbete som skulle följa Ismail Merchant och James Ivory till döden. Merchant producerade Ivorys filmer, och tillsammans skapade de produktionsbolaget Merchant and Ivory, som i och med “Den ryska grevinnan” fick ett abrupt slut då Merchant gick bort den 25 maj 2005. Samarbetet mellan Ivory och Merchant kan inte efterliknas någonting annat i en filmvärld som i och med åren blivit girigare och girigare, trots detta blev herrarna trogna varandra i ur och skur och hann skapa mer än tretio filmer. Men, “Den ryska grevinnan” blev inget värdigt slut för Merchant och Ivory.
“Den ryska grevinnan” handlar om två främlingars drömmar, den ena från en värld som har förlorats – den andra från en värld som fortfarande väntar på att bli upptäckt. Hon är en vacker rysk grevinna (Natasha Richardson) som tvingas arbeta som bar-flicka och dansare för att försörja sin familj på flykt och han är blind före detta diplomat (Ralph Fiennes), desillusionerad av att ha förlora sin familj på grund av politiskt våld och av världens oförmåga att skapa fred. Handlingen utspelas runt den eleganta nattklubben The White Countess, som diplomaten skapat för att stänga ute allt kaos och alla tragedier runt honom.

Ralph Fiennes och Natasha Richardson, all heder till dem båda, de levererar bra rolltolkningar men de gör detta i en alldeles för strukturerad och instängd film, som är så långsam att även den piggaste biobesökaren måste gäspa. Det är tydligt att under ett skralt skal finns det potential till en dramatisk film, som skulle kunna få oss att gripas med och sluta gäspa. Och även om Ralph Fiennes är duktig i sin roll hamnar hans karaktär i ett vakuum där han tvingas att vara känslolös, bara för att han är blind. Hade Fiennes tagit karaktären i sina egna händer hade berättelsen lyfts till scenografin, klädernas och mästerfotografen Chris Doyles fantastiska fotos nivå, och då hade “Den ryska grevinnan” blivit en fantastisk film.

Den ryska grevinnan

James Ivory

Lynn Redgrave,