Publicerad kl 00:00 den 22 Jan 2010

“Det regnar köttbullar” bygger på en barnbok av Jon och Judi Barrett. Sony har nu producerat en animerad film av materialet för att vi ska få ta del av varför det regnar mat från himlen.
Flint Lockwood är en misslyckad vetenskapsman som i hela sitt liv har drömt om att uppfinna den perfekta uppfinningen. Hans pappa försöker få honom på andra tankar genom att låta honom jobba i en fiskaffär eftersom sardiner är den enda födan människorna i den lilla staden Swallowfalls har tillgång till. För att lösa matproblemet bestämmer sig Lockwood för att skapa en maskin som gör att varje gång det vankas regn, så vankas det mat. Han lyckas och blir stadens mest populäre man. Men som med all stor framgång – kommer det stora problem.

“Det regnar köttbullar” har inte bara ett originellt namn, den har en originell story också och filmen driver på i ett hejdlöst tempo. Likt Pixar har Sony ett gott öga för de små detaljerna, och här och var dyker Lockwoods misslyckade uppfinningar fram från ingenstans och gör sig påminda med garanterat skrattanfall som följd. I nästan varje scen händer det något kul, och det är sällan man hinner vila käkarna förrän det är dags igen. Bland originalrösterna återfinner vi Anna Faris och Andy Samberg som de mest tongivande namnen men den största överraskningen är Mr. T som ger liv åt karaktären Earl, en polis som till en början försöker stoppa Lockwood och hans experiment men som sedan inser vilket geni han är. Han stjäler nästan hela showen och hjälper till att bygga upp mycket av den underfundiga humorn som ibland nästan kokar över. Filmen är smart skriven med roliga repliker och oftast är den fylld med uppfriskande inslag som gör att man aldrig tappar intresset.

“Det regnar köttbullar” sprudlar av härlig energi och humoristiska idéer och det märks att filmmakarna var på toppenhumör när de producerade filmen. Det är 90 väldigt följsamma minuter man får ta del av och det tar inte lång tid innan man kan konstatera att filmen är ännu en pärla bland animerade filmer som stolt kan sälla sig till den övre skaran i ligan.

Det regnar köttbullar

Chris Miller, Phil Lord

Andy Samberg,