Publicerad kl 00:00 den 1 Apr 2007

Stephen Kings roman “DET” är en riktig tungviktare. Den 1100 sidor långa boken är en djupdykning i människors känslor, upplevelser och trauman. En inblick i fruktansvärd rädsla där sju människors öden berättas med en obehaglig närvaro och skildring. Det är genomarbetat in i minsta detalj och boken hör till en av Kings stora stunder som författare.
Att överföra en sådan mastodontbok till rörliga bilder kan inte ha varit det lättaste. Som vanligt när böcker förvandlas till film så lämnas mycket åt sidan vilket retar upp många fans. Men man får också tänka på att det är två skilda medium och det som fungerar i bokform inte alltid går hem i filmformatet och vice versa. När det kommer till “DET” så har det av förklarliga skäl lämnats en hel del utanför. Det är avskalat till grundhistorien om de sju barnen som får möta sin egen rädsla personifierad av en ytterst elak clown som heter Pennywise eller “DET” som de refererar till. Filmen är gjord för tv och visades först i november 1990 och var uppdelad i fyra timmesavsnitt. Regissören bakom projektet, Tommy Lee Wallace, försökte vara så trogen boken som möjligt. I vissa fall lyckas han, i vissa fall inte.

Filmen återberättar historien genom Mike Hanlon, en av de sju barnen som slogs mot Pennywise som ung. Varje karaktär introduceras genom återblickar till deras ungdom och deras möte med den elaka clownen. Första halvan av filmen är klart bäst och den halvan som är mest inspirerad. Partierna med barnen är mycket bra och välspelat och här återfinns bland annat en ung Seth Green, numera rikskändis genom filmer som Austin Powers och serien “Family Guy”. Barnen är trovärdiga och deras kamp är engagerande. Skräcken är ganska påtaglig i början och den som mest bidrar till detta är Tim Curry som gör en riktigt obehaglig prestation som clownen Pennywise. Gillar man inte clowner kan det bli väldigt svårt att se den här filmen. Hans närvaro i rollen är total och han skrämmer livet ur både barnen och mig med råge och det är en helt fantastisk rolltolkning enligt mig.

Romanen är som sagt lång och det är filmen med. Den klockar in på stadiga 181 minuter och även om merparten av filmen är sevärd så tappar den lite tempo i senare delen av filmen. Detta beror dels på dem vuxna skådespelarna som är väldigt tama och tråkiga, att Pennywise inte får så mycket utrymme som i första delen och för att slutet är rent ut sagt katastrofalt. Ingen av de inblandade var särskilt nöjda med slutet av filmen men ingen av de trodde heller att man skulle kunna få till slutet som i boken.

“DET” är helt klart en sevärd film men man borde inte jämföra den med boken alltför mycket. Mycket har tagits bort av vissa skäl såsom budget och tidsbegränsning men även för att vissa saker inte riktigt passar in i filmens värld. Många inslag som skurits bort är bland annat “Dets” olika skepnader som den antar, ett flertal karaktärer, en hel del av det obehagliga våldet som förekommer och en rad sidohistorier. Men sådant är nödvändigt för att det ska fungera. Man tar bort vissa saker och tillför vissa saker. Jag tycker dock att det är en bra film som alla skräckfilmsälskare borde se, inte minst för Tim Currys läskiga gestaltning av Pennywise.

Det

Tommy Lee Wallace

Annette O'Toole,