Publicerad kl 00:00 den 20 Mar 2006

“Dina, mina och våra” beskrivs som en romantisk familjekomedi. En kustbevakningsgeneral som är änkling träffar en änka som arbetar med att designa handväskor. De var självklart tillsammans i gymnasiet, planerade att gifta sig, men någonting kom ivägen och de gifta sig med någon helt annat. Generalen och handväsksdesignern träffas på en återföreningsfest, där de förälskar sig i varandra och gifter sig bara några dagar senare. Giftermålet uppskattas inte direkt uppskattas emellertid inte av hennes tio och hans åtta barn. Med generalens disciplin och handväsksdesignerns värme ska de 18 barnen lyckas leva med varandra under samma tak.
Ringer det inga klockor? “Fullt hus” är en hysteriskt rolig komedi om två omtänksamma föräldrar som försöker jonglera både karriär, hus och hem. Ingen lätt uppgift när man dessutom har tolv livliga ungar att ta hand om. – så beskriver svensk filmindustri filmen “Fullt hus”. Trots detta är “Dina, mina och våra” inte ens remake på denna film – utan på en helt annan. Hur fel känns det inte att se en film, tro att det är en remake på en film, och att det sedan visar sig vara en remake på en helt annat? Mer fel kan det inte bli.

Den ena familjen är naturligtvis strukturerad och van vid faderns militärmetoder, och den andra är bohemisk och mer frispråkig. Det finns ingenting som kan bli mer klyshigt än detta. Att vi sedan har Dennis Quaid som en plastig militär som i varannan scen byter skepnad, från att vara stenhård till jättesnäll känns bara sorgligt. Det är så mycket som är sorgligt i “Dina, mina och våra”, historien framförallt. Allting är så förutsägbart, skämten och hela repliker är kopierade från andra filmer och scener tagna ur redan exciterande filmer.

Sorgligast av allt? “Dina, mina och våra” attraherar säkert stora barnfamiljer, och vipps så kommer den att ligga på en av de fem topplaceringarna på biotoppen. Det var så det gick till i USA. Filmen toppade biotoppen i två veckor, och har totalt spelat in dryga 500 miljoner kronor. Detta skapar en framtidstro på liknande filmer, och kvalitetsfilmen exkluderas.

Dina, mina och våra

Raja Gosnell

Dean Collins,