Publicerad kl 00:00 den 10 Oct 2005

Magnus Johansson

mjohansson@cine.se

Kan händelser som inträffar i barndomen påverka en och vara avgörande även i vuxenlivet. Kan man som vuxen stå till svars och ta ansvar för handlingar som man gjort som liten då man naturligtvis var en helt annan person än den man är i vuxen ålder. Dessa frågor är de som utgör grunden i Pianistenregissören Michale Hanekes nya film Dolt Hot.
Georges (Daniel Auteuil) är en framgångsrik programledare för ett litteraturprogram i fransk TV som lever ett lyckligt liv med sin fru (Juliette Binoche) och sin son. Han rör sig i de intellektuella Pariskretsar som vi så ofta har sett på film förut. Hans trevliga liv förändras till en mardröm då han börjar få videokassetter där innehållet visar att någon anonymt bevakar Georges och hans familj. Förutom videokassetterna så får familjen även suspekta teckningar och konstiga telefonsamtal från samma anonyma källa. Eftersom han inte får någon hjälp av polisen så börjar Georges själv att undersöka varifrån hoten kommer. Det kommer att förändra hans familjs liv och tvinga honom att konfronteras med minnen han trodde var glömda.

Haneke har här gjort sin troligtvis mest konventionella och raka film hittills. Dolt Hot har i alla fall under den första halvan karaktären av paranoiathriller av internationellt snitt innan den glider över i det mörka psykologiska drama som är Hanekes kännetecken. Som få andra regissörer så kan Haneke se rakt ner i människans inre mörka avgrund. Precis som hans tidigare filmer har visat så visar han här på obehagliga nyanser inom den mänskliga tillvaron som hoppas inte ska finnas. Det finns i Dolt Hot precis som i t.ex. Pianisten och Place Vendome scener som är så hemska att men knappt kan se på dem. Bland annat mycket obehagliga beskrivningar av psykiskt sammanbrott och självmord.

Problemet här precis som med hans tidigare filmer är den kylighet som kännetecknar hans filmskapande. Någon värme eller omtanke verkar han inte riktigt ha för de människor han skildrar. Det gör även att man som åskådare ibland känner en distans till det som händer. Man engagerar sig inte alltid fullt ut i det som händer Georges och hans familj även om Auteuil och Binoche gör sitt bästa. Det känns även som om filmen faktiskt skulle kunnat bli betydligt mer spännande än den är. Mixen thriller/psykologisk drama fungerar inte alltid.

Dolt Hot är trots detta en bra och välgjord film. Haneke visar återigen vilken intressant regissör han är och han tvekar inte att röra vid teman som inte alla skulle våga ta upp. De frågor om skuld och ansvar för sina handlingar som han ställer i den här filmen är absolut relevanta och inte lätta att svara på.

Dolt Hot

Michael Haneke

Annie Girardot,