Publicerad kl 00:00 den 15 Sep 2011

Björn Englöv

benglov@cine.se

En ny vår har under det senaste decenniet svept över skräckgenren, som fått oss att revidera synen över ett utskällt koncept till att med viss spänning se fram emot nästa högklassiga rysare. Fanbärare och andlig ledare för denna rörelse har varit mexikanen Guillermo del Toro, som fört genren från uppföljare och omarbetningar av asiatiska succéer till originella möten mellan drama- och skräckgenren. Symptomatiskt har dennes inflytande spritt sig över gränsen till El Paso och vuxit sig så pass stark i USA att hans namn numera presenteras i stora versaler i samband blockbustersläpp.
Ett sådant exempel är “Don’t be Afraid of the Dark”.

För regin står långfilmsdebutanten Troy Nixey, som i sin tur manusassisteras av del Toro (tillika producent) och Matthew Robbins. Utifrån denna trio kan ett problem, som härrör från ingressen ovan, påtalas. Kruxet är att filmen lika gärna kunde ha varit regisserad av del Toro för fem år sedan; hans ställning tycks vara så pass stark att det färdiga resultatet mest liknar de senaste tio årens kvalitetsskräck. Vars karta del Toro var med och skisserade.

Ett äldre hus, en familj på tre med en naivistisk flicka – grundförutsättningen för rysarrullarna går här igen, vilket gör att “Don’t be Afraid of the Dark” aldrig förmår att engagera eller skrämma. Detta trots höga produktionsvärden och habilt skådespel av rollbesättningen. Men vi har redan sett Nixeys debut, om än av andra regissörer och inte minst med mer skrämmande demoner. Monstrerna här känns mest som den desperata utvägen av en skrämmande idétorka. De är obegripligt tråkiga.

I övrigt finns det otäckt många lösa trådar i “Don’t be Afraid of the Dark”; om detta stammar från manus eller klippbordet förblir osagt. Men det är läskigt hur viljan att få ut en film kan vara så pass hög att man förbiser missar så flagranta som dessa. Missar som underminerar en i övrigt okej rysare.

Det kanske är dags att omvärdera synen på skräckfilm och återigen bereda väg för en ny skräckvår. I nuläget tycks genren stå och stampa.

Don't Be Afraid of the Dark

Troy Nixey