Publicerad kl 00:00 den 23 Oct 2011

Jag levde under en lång period av mitt liv i villfarelsen att en dokumentär aldrig kan vara mer intressant än ämnet den behandlar. Det är något jag under senare år minst sagt har fått äta upp. Bara under det senaste året kan nämnas “Waste Land” (om en brasiliansk soptip), “Senna” (om Formel 1-föraren Ayrton Senna) och “Exit Through The Gift Shop” (om fransk gatukonst). Dokumentärer om ämnen som i grund och botten inte intresserade mig det minsta innan, men som i samtliga fall blev fullkomligt briljanta filmer som kanske berörde mig mer än någon spelfilm har gjort under samma tid.
I fallet med “El Bulli – Cooking in Progress” är situationen dock den omvända. Här behandlas ett ämne som jag fascineras av och gärna skulle lära mig allt om. Ändå lämnar jag biografen och känner mig nästan lika tom som innan jag klev in.

El Bulli är inte bara en av världens mest omtalade restauranger, utan enligt många också världens bästa. Utanför Barcelona ligger pärlan som är öppen sex månader om året, för att under de resterande sex månaderna samla alla kockar för att experimentera fram nya matkreationer till kommande säsong. Vi får följa teamet bakom restaurangen under närmare ett år, såväl då maträtterna tas fram, som då de serveras.

Det stora problemet i El Bulli-skildringen ligger egentligen i att det inte finns något berättande i filmen. Det finns ingen voiceover, ingen text som förklarar vad som händer, ingen bakgrund och egentligen ingen centralgestalt som kan ge någon ytterligare förklaring till vad som sker. Dokumentärteamet är bara passiva åskådare till vad som händer, det ställs aldrig några frågor och personerna som jobbar på restaurangen låtsas aldrig om att några kameror finns i deras närhet. Det vi får se är istället en avskalad och ganska innehållsfattig skildring av världens kanske bästa restaurang. Slumpmässiga sekvenser från ett år på El Bulli blandas med varandra utan att sys ihop på något smidigt sätt, och många frågor lämnas obesvarade.

Jag har en viss behållning av att jag i grunden gillar ämnet, och länge velat lära mig mer om El Bulli. För de som inte ens tycker att ämnet i sig är intressant finns det inte mycket här att hämta.

El Bulli – Cooking in Progress

Gereon Wetzel