Publicerad kl 00:00 den 9 Oct 2006

Mattias Petersson

mpetersson@cine.se

När jag ser en film som “Elementarpartiklarna” påminns jag snabbt om skillnaderna mellan amerikansk och europeisk film. Detta är den andra tyska film jag ser senaste veckan och det känns helt klart att när det gäller drama är det Europa som har klart mest tyngd.
De två halvbröderna Bruno (Moritz Bleibtreu) och Michael (Christian Ulmen) är två skilda väsen med en gemensam nämnare, de har båda en störd sexualitet och ingen av dem är lycklig. Bruno är en sexuellt frustrerad lärare i ett olyckligt äktenskap, Michael är ett matematiskt geni som lever ensam och inte tycks kunna närma sig någon annan människa. Snart kommer båda bröderna på var sitt håll träffa människor som förändrar deras liv radikalt.

“Elementarpartiklarna” bygger på Michel Houellebecqs uppmärksammade roman med samma namn. Förnöjt kan man som åskådare konstatera att filmskaparna inte varit rädda för att ta ut svängarna ordentligt i filmatiseringen av romanen. Det är mycket naket, en över huvud taget mycket explicit film både i språk och bilder. Men det är inte bara den råa ytan som skiljer “Elementarpartiklarna” från det man vant sig vid från amerikansk film, det är också en smått sanslös blandning av humor och djup tragik. Stundtals sker växlingarna snabbt, skrattet fastnar i halsen och det känns mer som en försvarsmekanism än något annat. Kanske eftersom det är bättre att skratta än att gråta? “Elementarpartiklarna” är en utlämnande och stundtals svår film. Patetiska karaktärer får både vårt förakt och vår medkänsla, inte minst för att de känns mänskliga i sin ofullkomlighet. Skådespelarna gör generellt ett utsökt jobb, exempelvis som Franka Potente i en lågmäld biroll. Den som står ut från övriga är dock Moritz Bleibtrau som Bruno, han har både den svåraste och intressantaste rollen och han gör Bruno till någon man både älskar och hatar.

Det är svårt att veta om jag ska rekommendera en film som “Elementarpartiklarna”. Den är onekligen en upplevelse, men säkerligen inte en upplevelse alla kommer uppskatta (något som kanske bevisas av det faktum att ett antal personer lämnade salongen under visningen). Blandningen mellan humor och svärta kommer störa vissa, mängden sex och naket kommer störa andra. Är “Elementarpartiklarna” njutbar? Egentligen inte, men i mitt tycke helt klart värd besväret.

Elementarpartiklarna

Oskar Roehler

Christian Ulmen,