Publicerad kl 00:00 den 28 Nov 2005

Ella Koinberg

ekoinberg@cine.se

Lasse Hallström är tillbaka med en filmatisering av Mark Spraggs bok med samma titel. Boken och filmen släpptes samma dag i USA. Vanligtvis brukar jag läsa boken före filmen, men när man vet att Robert Redford, Morgan Freeman och Jennifer Lopez väntar på vita duken kändes det ganska givet att gå och se så fort som möjligt.
Jean Gilkyson (Lopez) har det inte lätt. Hennes pojkvän misshandlar henne och en dag orkar hon inte mer. Desperat försöker hon att hitta ett nytt hem åt sig själv och sin charmiga unga dotter Griff (Gardner), men det är inte det lättaste utan pengar, så hon bestämmer sig för att åka hem till sin hemstad Ishawooa. Hon lämnade tidigare i sitt liv staden då hennes första man dog i en bilkrash. Hans far Einar (Redford) skyllde det hela på Jean och vägrade förlåta henne. Jean bestämmer sig för att försöka få bo hos honom ett tag. Einar är inte överförtjust, men nekar dem dock inte att stanna. Jean får jobb på stans lokala café och bekantar sig med sheriffen menas Griff blir vän med Einars vän och granne Mitch (Freeman). Mitch blev tidigare illa tilltygad då han blev anfallen av en björn, som också spelar en liten roll i filmen. Einar har nu fått ta på sig att ta hand om Mitch eftersom han är något handikappad.

Regissören Lasse Hallström har en del godbitar i bagaget, så som Oscarsnominerade “Mitt liv som hund”, Oscarsbelönade “Ciderhus reglerna” och “Chocolat”. Men det var ett tag sedan vi fick se något nytt från Hallström. “En dag i livet” känns sålunda efterlängtad. I denna filmatisering av Mark Spraggs bok ser vi bland annat Robert Redford (“Spy Game”), Morgan Freeman (“Million Dollar Baby”), Josh Lucas (“Stealth”) och Jennifer Lopez (“The Cell”). Det känns inte som en överraskning att ännu en gång bevittna hur både Freeman och Redford gör en slående insats rakt igenom hela filmen. Det känns heller inte som någon vidare överraskning att Jennifer ‘from the block’ Lopez inte alls lever upp till rollen som Jean. Hennes roll känns, som vanligt, bara fel. Vad som dock är både överraskande och roligt att se är hur fjortonåriga Becca Gardner, som spelar dottern Griff gör en såpass bra tolkning av sin karaktär. Under tiden som skådespeleriet håller en relativt hög nivå, med några undantag känns dock själva handlingen seg och det mesta är förutsägbart. Kanske lite för mycket.

“En dag i livet” handlar om förlåtelse, vänskap och kanske viktigast av allt – att övervinna sina största rädslor. Efter föreställningen kan man fråga sig, var detta allt? Ja det var allt. Även om det känns lite för alldagligt och något förutsägbart så får man inte glömma att det är tänkt att bara vara ‘en dag i livet’.

En dag i livet

Lasse Hallström

Becca Gardner,