Publicerad kl 00:00 den 4 Oct 2005

Mike Stranéus

mstraneus@cine.se

1964 lanserades Tv-serien: “Bewitched” som berättade den gulliga historien om en häxa som gifter sig med en vanlig dödlig man och de komplikationer som kan uppstå när man har möjligheten att lösa problem med magi. Elizabeth Montgomery som spelade häxan “Samantha” avled i cancer för 10 år sedan. Nyinspelningen med Will Ferrell samt Nicole Kidman lär inte få Elizabeth att vända sig i graven av lycka i förvaltandet av hennes arv.
Nicole Kidman spelar den vilsna men sanslöst charmige Isabel som är en tvättäkta häxa. Hon bosätter sig i Hollywood för att leva ett liv utan magiska tricks till hennes faders (Michael Caine) stora förtret. Will Farell är en skådespelare som efter sin senaste jätteflopp har blivit lurad av sin något egensinnige manager att ta en av rollerna i en remake på den gamla succéserien: Bewitched. Detta är upptakten till en snurrig historia om kärlek, fula tricks och förväxlingskomik. Isabel är blåögd och vägrar inse kopplingen mellan henne och den ursprungliga serien. Det är ett bra knep för att driva den fasansfullt tunna historien framåt, men skämten är för tydliga och stundtals lyser regissörens desperation upp hela produktionen i ett dystert skimmer.

Will Ferrell är ett geni. Det finns många som är villiga att hålla med mig, men troligtvis lika många som är överens om att idiotförklara undertecknad för dessa fyra ord. Will är galen som vanligt och driver både med sig själv, samtidigt som Nicole Kidman är vackrare och mer oskyldigare än någonsin. Michael Caine och Shirley Maclaine går på rutin och den annars briljante Jason Schwartzman spelar bort sig bland dryga kommentarer och klassiska filmscensstölder.

En förtrollad romans bjuder på lätta skratt från en lättare historia. Det behöver inte alltid vara dåligt och visst sitter jag och småler åt Will och Nicole på den vita duken. Tyvärr är sträckorna mellan mina leenden alldeles för långa för att kunna säga: tummen upp.

En förtrollad romans

Nora Ephron

Nicole Kidman,