Publicerad kl 00:00 den 10 Sep 2007

Det är en ädel konst att få en amerikan att prata brittisk engelska och vice versa. Britterna Hugh Laurie och Eddie Izzard är båda felfria som amerikaner. Anne Hathaway är långt från felfri som britt.
Anne Hathaway gör egentligen ingen dålig rollprestation när hon spelar Jane Austen, kvinnan vars sex romaner tillhör de mest lästa i litteraturhistorien. Vad Hathaway inte lyckas med är att få med publiken, få oss att tro att hon verkligen är Jane Austen. I Hathaways tolkning av Austen ser vi alltför tydliga drag av skådespelerskans egen personlighet och i minst andra karaktärer hon tidigare gestaltat.

Det kanske inte kommer som någon överraskning att Hathaway, efter att ha sett filmen för första gången, storgråtit utanför biografen, samtidigt som andra inbjudna gäster är på väg till premiärfesten. Som tur är, fram för allt för Hathaway, backas hon upp av ett gäng stabila skådespelare, vilka mer eller mindre räddar filmen. James McAvoy är perfekt som kärleksintresset och kemin mellan honom och Hathaway fungerar bra. Julie Walters och James Cromwell är felfria som Austens föräldrar, men bäst är ändå Maggie Smith som Lady Gresham, moder till mannen som frågar Austen om hennes hand.

Keira Knightley, Emelie Blunt eller Emily Mortimer, hade alla tre kunnat fungera bra som Austen. Det känns konstgjort och onödigt att behöva åka över Atlanten för att hitta en skådespelerska för rollen. Det finns gott om kompetenta brittiska skådespelerskor. Låt oss anta att någon av ovanstående tre erbjöds rollen, vad var det som fick dem att tacka nej? Kevin Hood och Sarah Williams manus, kanske? Manuset i sig är inte speciellt originellt, inte heller speciellt övertygande.

Jag funderar på konsekvenserna av historien – tänk om Austen hade gift sig med den charmige Tom Lefroy? Tänk den fruktansvärda tanken att Austen, istället för att skriva om Emma Woodhouse – skulle ägna sig åt arrangerandet av fester. Varför blir aldrig konsekvenserna av ens handlande, en del av historien?

“En ung Jane Austen” lyckas aldrig överraska, skaka om och visa oss det oväntade. Det är en film där publiken står flera kilometer från händelsernas centrum, men som likväl kommer att få chick-flick-fantasterna att jubla.

En ung Jane Austen

Julian Jarrold

James McAvoy,