Publicerad kl 00:00 den 9 Jul 2005

Goran Cengic

gcengic@cine.se

Att den Fantastiska Fyran (F4) bygger på Marvels (Stan Lee’s) serietidning med samma namn är uppenbart. Hulken, X-Men, Spindelmannen, Elektra och DareDevil är alla hans fantasis verk. De tidigare har också filmatiserats vilket inte varit lyckat. Mindre än så även. De filmerna (undantaget X-2) stal all respekt och själ ur sina serietidningsföregångare och sålde det paketet till djävulen för en stor slant.
Jag trodde helt ärligt att Marvel-introt på filmen skulle bli det bästa med den. Sakta men säkert började jag att motbevisas. Karaktärerna presenterades snabbt och smidigt och man förstod snabbt vem som var vad. En slags F4-For Dummies. Helt i enlighet med reglerna för en sådan film. Tim Story är en hemsk regissör, vilket märks. Fast han klarar av att göra en serietidningsfilm till vad en mainstream serietidning är. Snabb, enkel och melodramatisk. Filmmässigt finns det hundratals om inte tusentals bättre. Men för att döda tid snabbt och effektivt en sommarkväll på bio finns det bara några få denna sommar. Annat positivt är att 90 % av filmen inte gick åt till pampiga eller hyperdramatiska slagsmålsscener (Peter Jackson jag tittar på dig) utan man fick en bra introduktion till hur F4 blev till och vad de blev. Det kan mycket väl ändras när uppföljaren väl kommer. Humorn i F4 förlitar sig mycket på Chris Evans one-liners eller spydighet mellan karaktärerna. Problemet är att filmen väger lite mellan “fruktansvärt dålig” och “dålig men kul för att den är dålig”. F4 har lite självdistans och vet om att den inte är en Oscarkandidat till skillnad från t.ex. Spindelmannen. Men den har sina gropar den med. Många dessutom. Under hela filmen bombarderas jag att “grillat är godast” och att jag bör dricka Pepsi till min Whoopermeny. Ett annat klagomål är specialeffekterna. Denna produktion var till viss mån högbudget och varför ser effekterna inte ut som det? Väldigt ofta syns det för mycket att vissa saker är datorgjorda. Man får ha förstående för t.ex. Mr. Fantastic som är elastisk och måste bruka sig av effekter för att ens göra något men vissa vatteneffekter kunde lika gärna ha platsat i Goldfinger. Vilket visar att detta nästan bara var ett rent profitprojekt utan någon konstnärlig vinkel på sig. Ren och skär industri. Men ändå alltid lite bättre än sina serietidningsföregångare från Marvel Comics. Trots dålig regi, klichéartade karaktärer och humor samt andra hinder som förskräcklig musik.

När man väl ser filmen för vad den är och hur filmen porträtterar sig själv är den rätt lyckad. Jag skulle kunna lockas att sätta en sexa på den även. Men det räcker bara inte. Medelmåttigt skådespeleri, Alba får gärna göra mer för att visa att hon förtjänar en plats där uppe, dålig regi och annat gör att betyget rasar till en trea.

Fantastic Four

Tim Story

Chris Evans,