Publicerad kl 00:00 den 10 Sep 2011

Magnus Blomdahl

mblomdahl@cine.se

Final Destination 5, i 3D. Vem går egentligen och ser Final Destination 5, i 3D? Jo, jag. Önskar att jag kunde tillägga ett: tyvärr. Men faktum är att jag gillar den här typen av skitfilm. Skräck gjord för en tonårspublik med månadspeng att bränna och tungor att använda. För dem ett slags förspel. För mig som inte längre hånglar på bio; ett slags nostalgiskt potpurri där döden undermineras och livet fortfarande är en fest. Som när man såg på “Fredagen den 13:e” fjorton år gammal och aldrig ägnade efterlivet en tanke. Idag, en massa år senare, betydligt visare men samtidigt tråkigare, med en mer vuxen skräckfilmssmak, Vinyan eller Martyrs till exempel, kan jag alltså fortfarande uppskatta trams som Final Destination 5, i 3D. För trams är det definitivt, något annat är det inte tal om.
Storyn är den samma som i de senaste fyra delarna, en grupp människor överlever en olycka av bilbliska proportioner genom att en i sällskapet förutser den. De lurar döden och döden tycker inte om att bli lurad. Något som Tony Todds allt mer skruvade begravningsentrepenör konstaterar med jämna mellanrum. Ett exempel på att serien lämnat allvaret bakom sig för att istället satsa på distanslös, korkad men svängig barnskräck. Femte delen går helt enkelt inte att ta på allvar. Vissa scener påminner mer om “Scary Movie” än just en scary movie”. Stundtals är det tröttsamt självmedvetet, stundtals underhållande i sitt överdrivna våld, som det inte sparas på. Att karaktärerna bär namn känns nästan onödigt, de skulle ha kunnat fått varsin siffra istället. Deras enda funktion är att dö så våldsamt och “fiffigt” som möjligt. Och det gör de ta mig fan med hedern i behåll.

Med risk för att drabbas av sudden dumbness tycker jag man kan unna sig nittio minuters “åka av” i 3D. Känns det för jobbigt efteråt kan man ju alltid kontra med förslagsvis Woody Allens senaste. “Final Destination 5” är rätt kul och skulle kunna ses som ett billigt alternativ till Gröna Lund eller Liseberg. Att det sedan är i 3D gör mig ingenting när det presenteras på det här sättet, introt med krossat glas som slungas ut mot publiken kommer snart att sälja platt-tv apparater i en butik nära dig.

Final Destination 5

Steven Quale

Courtney B. Vance,